7 نکته که باید در خصوص طبیعت گردی با سگ و حیوان خانگی بدانیم

چگونه با سگ خود به کمپینگ و طبیعت گردی برویم

یکی از لذت بخش ترین کارها برای طبیعت دوستان، طبیعت گردی با سگ و حیوان خانگی است. حیوانات خانگی می‌توانند تجربه لذت بخش طبیعت گردی را دگرگون کنند، از سوی دیگر رفتن به طبیعت برای این حیوانات قطعا یک تجربه خوب و بیادماندنی با صاحب خود خواهد بود. همچنین برای همسفران یک گروه، حیوانات خانگی تجربه لذت بخش سفر را دو چندان می‌سازند.

اما یکی از موارد ناراحت کننده که امروزه با آن روبرو هستیم، مشاهده اطلاعیه سگ‌های گم شده یا پیدا شده در طبیعت است که در فضای مجازی و اینستاگرام هرروز بیشتر می‌شود. بنابر این موضوع، مقاله حاضر برای جلوگیری از پیشامد این اتفاق و همچنین راهنمایی در خصوص حفظ امنیت شما و حیوان خانگیتان تنظیم شده است.

طبیعت گردی با سگ ها لذت بخش است

همانطور که برای سفرهای کمپینگ و طبیعت گردی، باید نکاتی را در خصوص آمادگی، تجهیز و نحوه سفر در نظر بگیرید. برای سفر کمپینگ با سگ یا حیوان خانگی خود نیز باید آمادگی داشته باشید. رعایت چند نکته کوچک در این سفرها، هم سلامت و ایمنی سگ شما را حفظ می‌کند و هم موجب آسایش شما خواهد بود. ما در این مقاله، ۷ نکته مهم در خصوص طبیعت گردی با سگ‌های دست آموز خانگی را با شما مرور می‌کنیم.

نکات ایمنی که باید در سفر و طبیعت گردی با سگ‌های خانگی در نظر بگیرید

یکی از مهمترین موارد، توجه به سلامت و ایمنی سگ شما است. خصوصا در طبیعت که دسترسی به امکانات وجود ندارد، پیشگیری از وقوع هر اتفاقی هرچند جزیی موجب آسایش شما در سفر خواهد بود.

۱- به پوشش سگ خود توجه کنید!

اینکه سگ‌ها نیاز به پوشش ندارند یک باور غلط است. خصوصا در طبیعت گردی با سگ خانگی، باید حتما به شرایط آب و هوا دقت بیشتری داشته باشید. سگ‌های خانگی، عموما به دمای خانه عادت کرده، و تغییرات دمای زیاد برای آنها به شدت مضر خواهد بود.

در تابستان، توجه به هیدراسیون سگ و حیوان خانگی شما در طبیعت از موارد ضروری است. حتما نسبت به در دسترس بودن آب برای سگ خود دقت لازم را داشته باشید. در هواهای بسیار گرم، استفاده از ژاکت‌های خنک تابستانه که دمای بدن سگ را کنترل می‌کنند می‌تواند گزینه خوبی باشد.

پوشش سگ در برنامه های کمپینگ

در زمستان، حتما از ژاکت گرم خصوصا در ناحیه جلویی بدن سگ خود استفاده کنید. این ناحیه که به عنوان Core Body شناخته می‌شود، عمده انرژی گرمایی بدن را دفع می‌کند. برعکس باور عموم، حتی نژادهای قوی سگ مانند رتریورها نیز نیاز به پوشش زمستانه دارند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر طبیعت گردی و کمپینگ حتما از پزشک یا مشاور مورد اعتمادتان مشورت لازم را در این خصوص دریافت کنید.

۲- پنجه‌های سگ آسیب پذیر ترین نقطه بدن

در پیمایش‌های بلندی که حیوان خانگی را همراه می‌برید، باید به پنجه سگ خود دقت دوچندانی داشته باشید. پنجه سگ‌ها بسیار آسیب پذیر بوده و در طبیعت گردی با سگ خصوصا برنامه‌های پیمایشی بر اساس بافت منطقه نیاز به استفاده از لوازم جانبی مانند بوت پنجه سگ خواهید داشت.

باور غلط! پیاده روی روی برف برای پنجه‌های سگ مناسب است!

این یک باور بسیار غلط و مسبب بیشترین آسیب دیدگی‌های سگ‌ها در برف است. پنجه‌های نرم سگ دارای منافظی بوده که به راحتی با برف پر می‌شوند، بافت نرم برف، دارای ذرات تیز و برنده است که در حرکت‌های زیاد و مداوم دچار بریدگی خصوصا زمانی که پوست به دلیل سرما خشک می‌شود خواهد شد. بدلیل همین موضوع بیشتر برنامه‌های طبیعت گردی با سگ در زمستان، موجب دیدن صحنه دلخراش خونریزی پنجه پای حیوان‌ها می‌شود.

جلوگیری از این موضوع، می‌تواند بوسیله استفاده از وازلین‌های مخصوص پنجه شود که با چرب نگاه داشتن پنجه از جذب برف به پای سگ جلوگیری می‌کند، همچنین گزینه استفاده از بوت‌های سگ خانگی نیز همیشه در دسترس است.

۳- تامین انرژی سگ‌ها قبل از برنامه‌های طبیعت گردی

اگر قصد سفر با سگ خود به طبیعت دارید، حتما قبل از برنامه طبیعت گردی، بدن سگ را حتما از روز قبل یا روزهای قبل آماده کنید. تغذیه سگ با غذاهای پر پروتئین و چرب، استفاده از غذاتهای آبکی تر از جمله مواردی است که به سگ شما کمک می‎کند در برنامه طبیعت گردی قوی و سالم بماند.

۴- از قلاده مخصوص با علائم مشخص و واضح استفاده کنید

قلاده طبیعت گردی سگ، دارای ویژگی‌هایی است که سفر سگ‌ها را در برنامه‌های کمپینگ و شب‌مانی ایمن می‌کند. این قلاده‌ها دارای شب نما بوده و براحتی در شب قابل تشخیص هستند. از سوی دیگر، استفاده از رنگ‌های متضاد و زنده مانند نارنجی روی قلاده موجب می‌شود تا سگ روی برف، در میان پوشش گیاهی و در آب به راحتی دیده شده و قابل تشخیص باشد.

حتما فراموش نکنید که مشخصات تماس، نام، و موارد ضروری مثل موارد احتیاط در خصوص تغذیه سگ خود را روی قلاده به صورت واضح ذکر کنید. به این ترتیب، در صورتی که سگ شما از شما دور شود، به راحتی توسط سایرین قابل بازگرداندن خواهد بود.

۵- حیوان خود را در مواجهه با سایر حیوانات آشنا کنید

یکی از مواردی که حتما در سفر با سگ به طبیعت با آن روبرو خواهید شد، مواجهه سگ با حیوانات خصوصا حیوانات غیر آشنا در طبیعت است. در صورتی که سگ شما در مواجهه با این عوامل برانگیزاننده آشناییت نداشته باشد، حتما دچار دردسر خواهید شد. دنبال کردن حیوانات نه تنها برای شما و سگ شما مخاطره آمیز خواهد بود، بلکه حیات وحش را به مخاطره می‌اندازد و ممکن است گونه جانوری خصوصا نوزاد حیوانات را دچار تهدید کند.

بنابر این قبل از سفر حتما از آشنایی سگ خود با طبیعت اطمینان حاصل کنید.

حیوان خانگی را در مواجهه با سایر حیوانات تعلیم دهید

۷- در برنامه‌های برفی و اسکی سگ خود را به لوازم نجات مجهز نکنید

یکی از مواردی که از قوانین جهانی است و خصوصا در پیست‌های اسکی بسیار سخت گیرانه اعمال می‌شود، ممنوعیت استفاده از قلاده‌های نجات طبیعت گردی روی سگ‌ها است. این قلاده‌ها با ارسال سیگنال نوری و رادیویی محل سگ را به دیگران اطلاع می‌دهد. اما در برنامه‌هایی که امکان وقوع بهمن یا مخاطرات مشابه وجود دارد، استفاده از این قلاده‌ها موجب تاخیر در عملکرد عوامل نجات شده و جان شما و همنوردان شما را دچار ریسک جدی می‌کند.

پس نکته 7م، و آخرین نکته در خصوص همراه داشتن حیوان خانگی در طبیعت، عدم استفاده از قلاده‌های نجات سیگنال دار برای سگ‌ها بود.

پدل بردینگ روی آب به همراه حیوان خانگی خصوصا سگ‌ها، یکی از لذت بخش ترین فعالیت‌ها است. برای اینکه با این ورزش بیشتر آشنا شوید و نحوه استفاده از آن را بدانید،می‌توانید مقاله  آشنایی با پدل برد را مطالعه فرمایید.

ما در تیم اردومگ برای شما سفری خوش و دلچسب آرزومندیم، همچنین خوشحال می‌شویم شما نیز تجربیات خود در خصوص همراه داشتن سگ در سفرهای طبیعت گردی و کمپینگ خود را با ما از طریق بخش نظرات همین پست در میان بگذارید.

این مقاله برگرفته از سایت ری اسپرت و مقاله Pack for Your Dog on Your Next Adventure است.

فرشته علی زاده
ارسال دیدگاه