معرفی 5 لوکیشن مناسب کمپینگ اطراف تهران به همراه فایل GPS

کمپ نزدیک تهران

توسعه بافت شهری و دسترسی راحت به طبیعت و حاشیه شهر تهران موجب شده تا کمتر محل دست نخورده‌ای برای انجام فعالیت‌های طبیعت گردی باقی بماند. اما با این وجود، در دامنه کوه‌ها و دشت‌های اطراف مکان‌های مناسبی برای کمپینگ اطراف تهران و همچنین طبیعت گردی وجود دارد که توسط انسان تخریب نشده و یا امنیت آنها از بین نرفته است.

در مقاله حاضر ۵ لوکیشن مناسب برای کمپینگ اطراف تهران را برای علاقه‌مندان به طبیعت و فعالان طبیعت‌گردی و کوهنوردی به تفکیک نوع فعالیت، زمان مناسب و همچنین میزان سختی انتخاب و معرفی شده‌اند. برای هر مکان معرفی شده، فایل دسترسی GPS قرارداده شده است تا براحتی امکان دسترسی به محل در صورت عدم آشنایی ممکن باشد.

جای کمپ نزدیک تهران

باید توجه داشته باشیم که طبیعت امانت زمین و نیاکانمان برای آیندگان و فرزندان ما است. از اینرو دقت به اصول طبیعت گردی، مراقبت از محیط زیست و همچنین رعایت نکات مربوط به مواجهه با حیوانات و جانداران در استفاده از این لوکیشن‌ها ضروری خواهد بود.

ما در تیم اردو ۳۶۰ از شما طبیعت دوست گرامی تقاضا داریم، اصول اولیه زیر را در فعالیت‌های کمپینگ، کوهنوردی و طبیعت گردی رعایت کرده تا محیط زیستی پایدار داشته باشیم.

  • ۱- از روشن کردن آتش روی بافت زنده گیاهی، زیر یا کنار درختان و همچنین نزدیکی محل زندگی جانوران ( کندوی عسل، لانه پرندگان و … ) جدا خود داری نمایید.
  •  
  • ۲- حتما زباله‌ها و پسماند غذایی خود را به شهر بازگردانده، و از سیستم دفع زباله شهری به جای سطل زباله‌های روستایی استفاده نمایید.
  •  
  • ۳- از بریدن، شکستن و ایجاد بار روی درختان به شدت پرهیز کنید. خصوصا در برنامه‌های کمپینگ اطراف تهران بدلیل آسیب پذیری بالای محیط زیست این موارد را در استفاده از ننو وسایر لوازم کمپینگ خود در نظر داشته باشید.
  •  
  • ۴- از ریختن مواد شیمیایی، پسماند غذایی و یا فضولات انسانی در حاشیه رودخانه جدا بپرهیزید. آب رودخانه به راحتی آلودگی را به سایر نواحی منتقل می‌کند.

معرفی مکان‌های مناسب برای کمپینگ اطراف تهران

  • برای هر مورد ما به تفکیک، فصل مناسب برای کمپ و طبیعت گردی، وسایل و لوازم کلی مورد نیاز شما برای شب‌مانی در منطقه و همچنین پیشنهادات جزیی مانند طول برنامه را ذکر کرده‌ایم. همچنین نحوه دسترسی به مسیر، طول پیاده روی در کنار فایل ترکینگ GPS برای تصمیم گیری راحت تر قرار داده شده است.

    پیشنهاد می‌کنیم برای آماده سازی و انتخاب کوله پشتی کوهنوردی خود، از چک لیست لوازم کمپینگ و کوهنوردی ما در اردومگ استفاده کنید. با دانلود و پرینت این چک لیست، می‌توانید با اطلاعات موجود در این مطلب نسبت به انتخاب صحیح تر لوازم طبیعت گردی خود اقدام نمایید.

دانلود فایل GPS مسیر طبیعت گردی ترکینگ

۱/ دریاچه لزور، تنگه میشینه مرگ

درجه سختیزمان مناسب سفرنوع برنامه پیشنهادی
۶ از ۱۰بهار و تابستانیک روزه / چند روزه شب‌مانی

دریاچه لزور واقع در شمال شرقی تهران و در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شهر، دریاچه لزور با طبیعتی بکر و دیدنی وجود دارد که سالیانه طبیعت دوستان زیادی را به میزبانی خود فرا می‌خواند.
دسترسی به این دریاچه از طریق راه نیمه آسفالته روستای لزور ممکن است. با حدود ۱۶۰ کیلومتر رانندگی از اتوبان بابایی تهران، و عبور از دامنه کوه‌های البرز به روستای لزور خواهید رسید. البته دسترسی به دریاچه از طریق روستا چندان راحت نیست، بنابر این ما برای برنامه کمپینگ اطراف تهران، پیشنهاد می‌کنیم از مسیر پیمایشی روستای ارجمند استفاده کنید.

کمپ در دریاچه لزور مسیر پیشمایش مشینه مرگ به دریاچه لزور

مسیر جایگزین که در حدود ۳۰ کیلومتر قبل از روستای لزور شروع می‌شود، از داخل رودخانه و تنگه‌ای به نام میشینه مرگ می‌گذرد. با حدود ۱۰ کیلومتر پیاده روی در جهت آب، به دریاچه زیبای لزور خواهید رسید.
به دلیل برودت هوای منطقه در فصول سرد سال و همچنین نیاز به عبور از آب، پیشنهاد می‌شود این برنامه را در حوالی خرداد تا شهریور، که دمای هوا مناسب‌تر بوده و سطح آب رودخانه پایین تر است انجام دهید.

از نکات قابل توجه در این دریاچه، وجود سرویس بهداشتی و شیر آب چشمه در شمال دشت لزور است که توسط محیط زیست و برای راحتی طبیعت گردان و همچنین حفظ طبیعت منطقه احداث شده است.

پیشنهاد می‌شود برای کمپینگ در دریاچه لزور، حتما لباس گرم و تجهیزات مناسب با خود حمل کنید. حمل زیرانداز کیسه خواب مناسب در کنار کیسه خواب به دلیل برودت هوا در شب حتی در تابستان ضروری است. همچنین منطقه فاقد پوشش گیاهی بلند است، بنابر این در تابستان و با شدت گرفتن آفتاب باید حتما سایبان یا تجهیزات جایگزین داشته باشید.
طول مسیر پیاده روی از روستای ارجمند، حدود ۱۰ کیلومتر است. اختلاف ارتفاع ابتدا و انتهای مسیر از روستا تا اول دریاچه در حدود ۸۰۰ متر بوده که به دلیل پیاده روی در حاشیه رودخانه، تقریبا مسیر راحت و بدون شیبی خواهید داشت.

همچنین به دلیل وجود دریاچه و عبور از رودخانه امکان استفاده از انواع تفریح‌های آبی وجود دارد. می‌توانید از مقاله مرتبط در اردومگ برای راهنمایی درخصوص لوازم مورد نیاز ورزش آبی استفاده کنید.

منبع

۲/ کمپینگ اطراف تهران در طالقان، روستای پراچان

درجه سختیزمان مناسب سفرنوع برنامه پیشنهادی
۸ از ۱۰بهار و تابستانپیمایش و کمپ چند روزه

یکی از سرسبز ترین و بکر ترین مسیرهای پیمایشی اطراف تهران، مسیرهای منتهی به روستای پراچان شهر طالقان است. اگر قصد کمپینگ اطراف تهران را دارید، انتخاب پراچان می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها در فصل بهار و تابستان باشد.

از مسیرهای دیدنی این روستا، می‌توان به مسیر کمپ کلاردشت اشاره کرد، که برای سفرهای یک تا دوروزه طبیعت گردی اطراف تهران مناسب است. بیشتر این مسیر در دامنه کوه و در نزدیکی رودخانه سپری می‌شود. تقریبا از اواسط مسیر تا انتهای مسیر مکان‌های مناسب کمپینگ وجود دارد.

طول مسیر پیشنهادی در حدود ۱۲ کیلومتر است که از اواسط مسیر با شیب زیادی به سمت خط الراس ۳ هزارمتری حرکت می‌کند.

مسیر کمپینگ در روستای پراچان طالقان

شما در طول مسیر پیاده روی خود با آبشارها و مناظر زیبایی روبرو خواهید شد. باید توجه داشته باشید که به دلیل پوشش گیاهی کوتاه منطقه، آفتاب می‌تواند در طول مسیر آزار دهنده باشد. لذا حتما به زمان بندی صحیح برای حرکت خود توجه داشته باشید.

پیمایش این مسیر برای فصل گرم سال مناسب است هرچند در فصل سرد نیز با تجهیزات مرتبط حتما امکان پیمایش وجود خواهد داشت. به دلیل باد خیز بودن منطقه پیشنهاد می‌کنیم حتما از چادر کوهنوردی مناسب استفاده نمایید.

به دلیل شیب دار بودن و مسیر پاکوب نه چندان محکم، در استفاده از این مسیر احتیاط کنید و حتما به صورت گروهی برای سفر اقدام نمایید.

منبع

۳/ شهرستانک، بهشت عاشقان طبیعت

درجه سختیزمان مناسب سفرنوع برنامه پیشنهادی
۳ از ۱۰بهار و تابستان و پاییزیک روزه و کمپینگ

شهرستانک، یکی از روستاهای نزدیک تهران است که می‌تواند مقصد مناسبی برای برنامه‌های کمپینگ اطراف تهران باشد. این روستا با فاصله ۷۰ کیلومتری از شهر تهران قرار دارد که به راحتی از مسیر اتوبان تهران شمال یا چالوس در دسترس است.

منطقه بکر، طبیعت زیبا، رودهای زلال و همچنین پوشش گیاهی سرسبز از ویژگی‌های این روستا است. البته این روستا مدت‌ها است که در صدر مقاصد گردشگری اهالی تهران برای سفرهای یکروزه قرار گرفته. اما با کمی پیاده روی، و دور شدن از روستا امکان دسترسی به مکان‌های بکر و امن برای کمپ و شب‌مانی در طبیعت وجود خواهد داشت.

کمپینگ در شهرستانک تهران

دسترسی به روستای شهرستان و طبیعت بکر آن در چهار فصل سال امکان پذیر است، البته پیشنهاد می‌شود برای حفظ ایمنی و همچنین راحتی در هنگام کمپ، در فصل زمستان به قصد کمپینگ به این منطقه سفر نکنید.

طول مسیر پیاده روی پیشنهادی حدود ۳ کیلومتر از ابتدای روستا بوده که با اختلاف ارتفاع ۳۰۰ متری می‌توان گفت در دسته مسیرهای راحت برای کمپینگ و پیمایش در طبیعت  قرار می‌گیرد.

اگر قصد کمپینگ اطراف تهران، خصوصا در ایام غیر تعطیل دارید، شهرستانک می‌تواند مقصد مناسبی برای شما باشد.

برای سفر به این منطقه، به دلیل وجود پوشش گیاهی خوب، پیشنهاد می‌کنیم حتما از ننو طبیعت گردی و کپمینگ استفاده کنید.

منبع

۴/ دشت و آبشار دریوک، نگین جاده هراز

درجه سختیزمان مناسب سفرنوع برنامه پیشنهادی
۵ از ۱۰بهار و تابستان و پاییزیک روزه و کمپینگ

شاید یکی از زیباترین دشت‌های اطراف تهران برای طبیعت گردی و کمپینگ دشت زیبای دریوک و آبشار آن باشد. این دشت که بدلیل همجواری با روستای نمارستاق، به همین نام نیز معروف است در حدود ۳ ساعتی تهران و در دل کوه‌های حاشیه جاده هراز قرار دارد.

بدلیل فاصله دشت از شهر تهران، پیشنهاد می‌کنیم حتام به قصد کمپینگ و شب‌مانی به این دشت سفر کنید.

آب و هوای منطقه در همه فصول سال مناسب است، خصوصا همجواری این دشت با آب‌های گرم طبیعی در فصل بهار و تابستان به شما فرصت آب تنی خواهد داد.

دشت و آبشار دریوک کمپینگ در تهران

حتما در فصل تابستان به آفتاب و شرایط دمایی توجه داشته باشید، در ساعاتی از روز به دلیل ارتفاع پایین منطقه، آب و هوای گرم می‌تواند آزار دهنده باشد.

مسیر پیاده روی از روستای نمار شروع شده و حدود ۹ کیلومتر است. این مسیر هموار بوده و در پاکوب مشخص طی می‌شود. بنابراین دسترسی به محل کمپ آسان خواهد بود.

با توجه به وجود آبشار طبقاتی و آب گرم در منطقه، پیشنهاد می‌کنیم لباس اضافه با خود حمل کنید. در فصل تابستان، حتما از همراه داشتن آب کافی اطمینان حاصل کنید. حمل کمل بک، و کیسه آب کوهنوردی می‌تواند گزینه مناسبی برای پیمایش این منطقه باشد.

منبع

۵/ کمپینگ در نزدیکی تهران با چاشنی کوهنوردی سبک در لواسان، گردنه افجه

درجه سختیزمان مناسب سفرنوع برنامه پیشنهادی
۷ از ۱۰بهار و تابستان و پاییزیک روزه و کمپینگ

افجه، یکی از روستاهای معروف لواسان است که مورد توجه طبیعت دوستانی تهرانی قرار گرفته. مسیر نسبت پر شیب دسترسی به دشت افجه، موجب حفظ بکری و سلامت ماندن محیط زیست منطقه شده. از این نظر برای کمپینگ اطراف تهران، منطقه افجه می‌تواند مقصد مناسبی برای علاقه مندان باشد.

منطقه مورد پیشنهاد برای فعالیت طبیعت گردی و کمپینگ، دامنه کوه ریزان در محدوده افجه است که مسیر آن به گردنه افجه نیز شهرت دارد. شما‌ می‌توانید برای کمپینگ، به منطقه عازم شده و با عبور از این دامنه، در میانه مسیر روی ارتفاع یا در ابتدا و انتهای مسیر کمپ خود را مستقر نمایید.

با توجه به باد خیز بودن، و هوای معتدل منطقه پیشنهاد می‌شود پوشاک کوهنوردی و طبیعت گردی مناسب همراه داشته باشید.

طول مسیر لوپ ( رفت و برگشت ) برای پیمایش حدود ۱۸ کیلومتر است که امکان برگشت از هرجای مسیر بسته به سلیقه طبیعت گرد فراهم خواهد بود.

همچنین در حوالی این منطقه با توجه به پوشش گیاهی مناسب، و آب و هوای خوب سایر لوکیشن‌های مناسب کمپینگ اطراف تهران نیز وجود دارد که می‌توانید به راحتی با کمی جست و جو و ماجراجویی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

این مسیر را برای برنامه یک‌روزه طبیعت گردی نیز پیشنهاد می‌کنیم.

منبع

توصیه‌هایی برای کمپینگ اطراف تهران

  • حتما قبل از عزیمت به مکان مورد نظر برای کمپینگ، وضعیت آب و هوای روزهای آتی را چک کنید و متناسب با آن اقدام به حمل لوازم و پوشاک طبیعت گردی نمایید.
  • توصیه می‌کنیم حتما به صورت گروهی به طبیعت گردی بروید. این مورد می‌تواند امنیت سفر شمارا تضمین کند.
  • قبل از حرکت از مسیر مطمئن شوید و موارد مربوطه به مقصد را از طریق جست‌وجو در اینترنت بررسی کنید. در این صورت امکان پیش آمد موارد غیرمنتظره برای شما کاهش یافته و امنیت سفر شما بیشتر خواهد شد.
  • شما هم از تجربه کمپ خود در نزدیکی تهران و سایر شهرهای ایران برای ما بنویسید و در صورتی که پیشنهادی در این خصوص دارید، از طریق بخش نظرات همین پست اعلام نمایید.

لوازم پیشنهادی برای حمل در این برنامه‌های کمپینگ

۱- صندل طبیعت گردی

در برنامه‌های کمپینگ همراه داشتن صندل طبیعت گردی موجب بهتر شدن تجربه سفر و همچنین پیمایش راحت‌تر در رودخانه خواهد بود. لذا حتما در نظر داشته باشید در صورت عزیمت به مکان‌های دارای آب در کوله پشتی کوهنوردی خود صندل مناسب طبیعت گردی همراه داشته باشید.

۲- هدلایت کوهنوردی و چراغ کمپینگ

هدلامپ کوهنوردی یکی از واجب ترین لوازم برای سفرهای کمپینگ است. هدلایپ یا چراغ پیشانی به شما کمک می‌کند تا محیط پیرامون خود را بدون اشغال شدن دست و آزادانه روشن کنید.

حمل این وسیله خصوصا در برنامه‌های دارای پیمایش اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

۳- ظروف کمپینگ مناسب

همراه داشتن ظروف کمپینگ و کوهنوردی برای صرف غذا و تهیه آن علاوه بر راحت تر کردن این فرایند، موجب دلپذیر شدن تجربه کمپینگ شما خواهد بود. پس حتما از بابت حمل لوازم مناسب طبخ و صرف غذا در طبیعت مطمئن شوید.

۴- تخت آویز طبیعت گردی

ننو یا تخت آویز طبیعت گردی یکی از لوازم رفاهی مناسب برای سفرهای کمپینگ است. در یک بعد از ظهر دلچسب در دل طبیعت هیچ چیز به اندازه لم دادن و استراحت روی تخت آویز کمپینگ به شما حس خوب آرامش نخواهد داد.

اگر به منطقه‌ای درختی و جنگلی سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌نیم حتما تخت آویز خود را همراه داشته باشید.

مسئولیت استفاده از مسیرهای معرفی شده در این مقاله بر عهده خواننده است و اردو۳۶۰ صرفا این موارد را بازنشر کرده و مسئولیتی در قبال خطرات و مشکلات احتمالی نخواهد داشت.

برای کمپینگ یک شبه اطراف تهران کجا مناسب است؟

روستای شهرستانک، در نزدیکی شهر تهران می‌تواند مقصد جذابی برای کمپ و شب‌مانی کوتاه باشد. همچنین در فصل بهار و پاییز می‌توانید از طبیعت زیبای دشت دریوک به همراه آب گرم‌های جوشان استفاده نمایید که خاطره‌ای بی‌نظیر از کمپ شبانه برای شما رقم خواهد زد. مسیر دسترسی به هر دو محل در اردومگ به همراه فایل ترک و دسترسی موجود است.

برای کمپینگ و پیمایش در طبیعت اطراف تهران کجا پیشنهاد می‌شود؟

شهر طالقان، در 3 ساعتی تهران مملو از مسیرهای طبیعت گردی و پیمایشی بکر و بی‌نظیر است. روستای پراچان یکی از مقاصد طبیعت گردان حرفه‌ای و اهل پیمایش است که با دسترسی به جاده 3000 مسیری رویایی مناسب برای کمپ، طبیعت گردی و کوهنوردی دارد. مسیر و راهنمای دسترسی به این روستا در این مقاله سایت اردو360 موجود است.

نحوه استفاده از فایل GPS چطور است؟

شما می‌توانید از مسیر راهنمای GPS در دستگاه موقعیت یاب یا روی تلفن همراه با کمک نرم‌افزارهای کوهنوردی و مسیریابی استفاده کنید.
ابراهیم موسوی
ارسال دیدگاه