پدل برد چیست؟ آشنایی کامل با ورزش استندآپ پدل بردینگ

پدل برد چیست؟ همه چیز درباره پدل برد

این روزها با داغ شدن بازار ورزش های آبی در ایران، حضور پدل برد در میان تفریح ها و هیجانات آبی بیش از پیش دیده می‌شود. در واقع پدل برد نه یک ورزش جدید، بلکه ورزشی با قدمت بیش از سه دهه است! اما در ایران به تازگی مورد توجه قرار گرفته و خیلی از فروشندگان و مربی های تخته سواری ایستاده با سوال پدل برد چیست روبرو می‌شوند که البته دور از انتظار هم نیست. از طرف دیگر به دلیل نوع خاص این ورزش و درگیر کردن تمام عضلات بدن بسیار مورد توجه علاقه مندان به فیتنس و ورزش‌های تن درستی قرار گرفته است و مزید بر علت برای داغ شدن بازار این تفریح گشته است.

در نگاه اول پدل برد به نظر واژه ای غریب و تفریحی نو ظهور می‌آید، اما بهتر است بدانید این ورزش به شیوه امروزی آن عقبه ای بسیار طولانی تر از آنچه تصور می‌کنید دارد. در قرن ۲۰م زمانی که موج سوار بریتانیایی، از تخته موج سواری خود با پارو استفاده کرد، سوال پدل برد چیست بر ذهن توریست های دریای هاوایی نقش بست و از آن زمان تا کنون بمرور زمان این وسیله ورزشی تفریحی دستخوش تغییراتی شد.

تاریخچه پدل برد، اولین پدل بردهای امروزی

پدل برد چیست؟

پدل بردینگ یا تخته سواری ایستاده ( Stand Up PaddleBoard ) ورزش آبی محبوب سرتاسر دنیا است. افراد به شیوه های گوناگون می‌توانند از پدل برد استفاده کنند. نشسته، ایستاده یا خوابیده همه حالاتی است که شما خواهید توانست از این تخته شناور در آب استفاده کنید که البته محبوب ترین و کاربری اصلی آن به صورت ایستاده است.

پدل برد هماهنگی ذهن با جسم در حفظ تعادل و استفاده از تمام عضلات بدن برای حرکت است و درواقع همین موضوع راز اصلی محبوبیت می‌باشد. هنگامی که شما روی پدل برد قرار میگیرد، همزمان عضلات پا و کمر شما تعادل شما را حفظ می‌کنند، عضلات بالاتنه و دست شمارا به حرکت در می‌آورند و ذهن شما مسئول هماهنگی تمام این محرک ها خواهد بود. علاوه بر آن حتما از منظره زیبا و آرامش آب با حس بینایی و شنوایی و حتی لامسه خواهید برد.

پدل بردینگ ترکیبی از ورزش کایاک و موج سواری است. اگر شما تخته موج سواری را روی آب آرام قرار دهید و به آن یک پارو اضافه کنید، یک پدل برد خواهید داشت. با این حال استفاده از پدل برد در دریاهای مواج نیز ممکن بوده و لذت به خصوص خود را خواهد داشت.

چرا باید این ورزش را یاد بگیریم؟

اگر شما از دسته افرادی هستید که تا به الان تجربه استفاده از پدل برد نداشتید، ما دلایلی مبنی بر اینکه چرا باید پدل برد را یادبگیرید برای شما برشمردیم:

هیجان ایستادن روی آب

هیجان حرکت ایستاده روی آب اولین محرک اختراع این وسیله بود. افق دید متفاوت با آنچه در حالت نشسته و خوابیده روی آب دارید، یکی از مشوق های شما برای تجربه این ورزش است. استفاده گروهی از پدل برد نیز از دیگر تجربه هایی است که در آرامش آبی دریا تجربه خواهید کرد.

شما به راحتی خواهید توانست، سگ خانگی خود را روی پدل برد قرار دهید، و برای ساعت ها با یکدیگر روی آب حرکت کنید و از آرامش آن لذت ببرید. یا به همراه شریک زندگی خود، روی یک برد یا بردهای جداگانه پدل برد سواری کرده و از نهایت آرامش بهره مند شوید.

یک ورزشکار در حال استفاده از پدل برد در دریاچه چیتگر تهران

آرامش پارو زنی در زیست آبی

اگر از یک فرد مجرب در زمینه ورزش های آبی بپرسند، پدل برد چیست و چرا به این حد محبوب شده است، شاید اولین جواب او به شما آمیخته شدن با زیست بوم جدید آبی باشد. مشاهده ماهی ها، گونه های جدید جانوری و همچنین مشاهده افق زیبای آب از جمله تجربه های جدیدی است که با پدل برد بدست خواهید آورد.

اکثر ورزش های آبی، به صورت نشسته یا درون آب و حالت شناور است. از اینرو، افق دید متفاوتی از زیست دریایی به کاربر می‌دهند. اما پدل برد با توجه به ایستاده بودن شما، دید و منظره متفاوتی در مقابل دیدگان شما قرار خواهد داد.

یک ورزش تمام عیار

پدل برد نه فقط یک تفریح بلکه یک ورزش کامل است. با درگیر شدن همه عضلات بدن در هنگام استفاده از این وسیله، بدن به صورت مداوم به سوخت و ساز می‌پردازد. از این جهت اگر یک ورزش آبی بعد از شنا را از گروه ورزش های هوازی و متاسب برای فعالیت بدنی و تقویت عضلات بتوان نام برد، آن پدل برد خواهد بود. پس از دیگر جواب های سوال پدل برد چیست، بشمار رفتن آن در زمره ورزش‌های کامل بدنی است.

هماهنگی ذهن و جسم

بدلیل ماهیت تعادلی این ورزش، هماهنگی ذهن و جسم شما در هنگام فعالیت ایستادن روی آب و پارو زنی، از جمله مواردی است که علاوه بر آرامش موجب تقویت تسلط بر روی قدرت ذهن خواهد شد. خصوصا در سالهای اخیر توجه گروه های علاقه مند به تلفیق این ورزش با ورزش یوگا منجر شده که نتیجه آن تولید بردهای مخصوص یوگا، با نام یوگا برد توسط کمپانی ها است.

انجام حرکات یوگا روی آب و پدل برد، تاثیر این ورزش را بر آزاد سازی جسم و آرامش روح افزایش داده و لذت یوگا کردن در طبیعت را دو چندان می‌سازد.

ابتدایی ترین نیازها برای استفاده از پدل برد چیست؟

برای شروع پدل برد شما نیاز به تجهیزات اندکی خواهید داشت. یکی از دلایل محبوبیت پدل برد، راحتی در شروع این ورزش است. برای این منظور شما می‌توانید از راهنمای ما در خصوص شروع فعالیت پدل بردینگ استفاده نمایید.

اگر برای شما سوال شده تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از پدل برد چیست، موارد زیر شاید بتواند پاسخگوی شما باشد:

تخته پدل برد
تخته پدل برد
پاروی پدل برد
لیش یا پابند پدل برد
لیش و جلیقه نجات

این اقلام نیاز اولیه شما برای شروع پدل بردینگ است، پس از آن نیازهای جانبی شما و نحوه استفاده شما می‌تواند تجهیزات متفاوت و البته محدودی را به لیست ابزار شما اضافه کند. که از آن موارد می‌توان به درایبگ اشاره کرد.

وظیفه درایبگ ها محافظت از وسایل و تجهیزات شما از گزند رطوبت روی آب است. با یک درایبگ شما قادر خواهید بود، البسه، لوازم الکترونیکی و ابزار مودر نیاز خود را روی آب بدون نگرانی از خیس شدن حمل کنید.

انواع پدل برد از نظر ساختار و ویژگی‌های فنی

پدل برد ها در دونوع سخت و بادی موجود هستند. مدل سخت معمولا از جنس چوب یا فایبرگلاس فشرده است. طول عمر و کارایی بردهای چوبی در آبهای مواج بهتر از انواع بردهای بادی است. با این حال بردهای بادی که چندسالی است جای خود را در میان هواداران این ورزش باز کرده‌اند هم از ویژگی های خاص خود بهره می‌برند.

پدل برد بادی از یک بدنه با جنس PVC تشکیل شده و با فشار باد پر می‌شود. معمولا این بردها ظرفیت حمل محدودی داشته و کارایی آنها به دلیل بادی بودن در بازه بار محدودی که عموما 90 الی 140 کیلوگرم است تعریف می‌شود. قابلیت حمل راحت تر و وزن کمتر از جمله ویژگی هایی است که این بردها را محبوب نموده.

در کنار پدل بردها ابزارهای جانبی نیز هستند که هریک کارایی بخصوصی دارند. کیفیت پاروی برد از نظر داینامیک بودن و همچنین راحتی شما در استفاده اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معمولا بهترین پاروهای پدل برد از جنس کربن بوده و وزن پایین و سختی بالای آنها ویژگی افزوده کربن بر این پاروهاست.

لیش، یا پابند پدل برد نیز یکی دیگر از ابزارهایی است که برای استفاده از این برد می‌تواند کارآمد باشد. لیش با اتصال به پا، از دور شدن برد شما در هنگام افتادن در آب جلوگیر می‌کند.

فین ها نیز که در قسمت انتهایی و زیر پدل برد قرار می‌گیرد برای کنترل حرکت شما و حفظ تعادل برد روی آب استفاده می‌شود. سایز فین ها در کاربری های مختلف تفاوت داشته و قابل تعویض می‌باشند.

انواع فعالیت های قابل انجام با پدل برد چیست؟

فعالیت های قابل انجام با پدل برد، متنوع و هیجان انگیز بوده و مطابق سلایق افراد گوناگون و بسیار منعطف است. از دلایل محبوبیت پدل برد نیز دقیقا به همین موضوع می‌توان اشاره کرد.

پدل بدها را در انواع فعالیت های ورزشی، تفریحی، گروهی و حتی ماجراجویی می‌توان مورد استفاده قرار داد. در ادامه لیستی از فعالیت های قابل انجام با پدل برد آورده شده است:

۱- فعالیت ورزشی

اولین نوع فعالیت با پدل برد، فعالیت ورزشی است. این نوع از فعالیت ها در قالب حرفه ای و آماتور قابل انجام بوده و به صورت تورینگ یا سرعتی اجرا می‌شود.

پدل برد های مسابقه خصوصا برای این فعالیت ساخته می‌شوند. این بردها با طراحی ویژه خود به کاربر اجازه دسترسی به سرعت بیشتر و مسافت های بالاتر را می‌دهد. همچنین از سال 2020 پدل برد در مسابقات بین المللی دارای جایگاه شده و در المپینگ 2024 نیز یکی از رشته های جدید ورزشی پدل برد خواهد بود.

مسابقات پدل برد

۲- فعالیت ماهی گیری

از دیگر فعالیت های محبوبی که با پدل برد انجام می‌شود می‌توان به فعالیت ماهی گیری اشاره کرد. افراد علاقه مند به ماهی‌گیری می‌توانند به راحتی با استفاده از پدل برد، به ماهی گیری درون آب بپردازند. بردهای ماهیگیری بخصوصی در بازار موجود است که شرایطی راحت تر برای ماهی گیری فراهم می‌نمایند.

۳- فعالیت تفریحی

تفریح در کنار ورزش لذت بخش و تجربه ای فراموش نشدنی است. پدل بردهای آل راند ( All Round ) برای این موارد تولید می‌شوند. شما در کنار ورزش قادر خواهید بود تفریح کرده و به گشت و گذار بپردازید. خصوصا در رودخانه های آرام یا دریاچه های بزرگ، لذت پدلینگ دو چندان خواهد بود.

استفاده تفریحی از پدل برد رایج ترین کاربری آن است.

۴- یوگا روی آب

از جمله دیگر مواردی که قبلا به آن اشاره شد، پدل برد های یوگا بود که مناسب یوگا روی آب و برای انجام حرکات کششی و آرامش بخش است. این بردها با عرض بیشتر و طول کمتر، تعادل بیشتری برای کاربر فراهم می‌نمایند. لذا استفاده از آنها در شرایط تعادلی راحت تر خواهد بود.

یوگا یکی از تفریح های پر طرفدار در ورزش پدل برد

۵- کایاک بردینگ

بیشتر پدل برد ها روی خود جایگاهی برای اتصال پشتی قرار دارد. بوسیله این جایگاه و اضافه شدن نیم صندلی، شما قادر خواهید بود از  برد خود در حالت نشسته استفاده نمایید. این ترکیبی از پدل برد و کایاک است و طرفداران خود را در میان علاقه مندان به ورزش های آبی دارد.

کایاک بردینگ، لذت بردن از آرامش و تفریح روی آب است و حتی در بردهای بخصوصی امکان استفاده همزمان دونفر از یک برد وجود خواهد داشت که لذت این تفریح را دوچندان می‌کند.

نکاتی برای شروع ورزش پدل برد

حال که با پدل برد آشنا شدید و پاسخ سوال پدل برد چیست برای شما روشن شد، شاید بخواهید هرچه زودتر این ورزش را شروع کرده و امتحان کنید. که البته پیشنهاد ما به شما این است حتی یک لحظه هم زمان را برای این کار تلف نکنید. ما نکاتی تهیه کرده ایم تا با استفاده از آنها اولین تجربه پدل بردینگ شما به بهترین نحو ممکن انجام شود. شما می‌توانید این نکات را مطالعه کرده و با راهنمایی مربی خود این نکات را اجرا کنید، یا خودتان به صورت مستقل پدل بردینگ را یاد بگیرید ( البته که می‌توانید! )

  • پدل برد را از آبهای آرام و بدون موجب شروع کنید. مقابله با باد یکی از چالش های اصلی پدل برد است، بدنبال یک روز آرام برای اولین تجربه پدلی بردینگ خود باشید.
  • برای سوار شدن روی پدل برد یا ایستادن، بدن خود را سفت نکنید. حتما تجربه حفظ تعادل در واگن مترو یا اتوبوس داشته اید، همان کار را با پدل انجام دهید.
  • مرکز ثقل پدل درست نقطه ایست که در آن دستگیره قرار گرفته، از آن استفاده کنید و همانجا سوار شوید.
  • برای تجربه اول بد نیست ابتدا روی زانوهای خود بنشینید، و آرام آرام ایستادن را تمرین کنید.
  • پاروی پدل برد جهت پشت و رو دارد. جهت آن را از یک فرد مطلع قبل از استفاده بپرسید. معمولا طرف محدب پارو باید سمت شما باشد.
  • با خم کردن زانوها به میزان خیلی کم به حفظ تعادل خود کمک زیادی می‌کنید.
  • حتما در دفعات اول چندین متر جلوتر خود را ببینید، نگاه به پایین و نزدیکی برد تعادل شما را از بین می‌برد.
  • حتما از جلیغه نجات استفاده کنید، اگر شنا بلدید باز هم در دفعات اول پدل برد به دلیل عدم آشنایی با برد احتمال آسیب زیاد است.
  • در نهایت جسارت داشته باشید و از کشف این ورزش مهیج حداکثر لذت را ببرید.
  • امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. سوالات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات همین پست با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید از سایر دسته بندی های وبلاگ اردو۳۶۰ از مقالات مرتبط با پدل برد استفاده نمایید.
    فروشگاه اردو۳۶۰ نیز برای خرید پدل برد و تجهیزات جانبی در اختیار کلیه علاقه مندان قرار دارد. همچنین شما در این فروشگاه قادر خواهید بود مشخصات دقیق و ویژگی های هر برد از برترین برندهای دنیا، رد پدل برد، آزترون، آکواتون مشاهده نمایید.
    با آرزوی موفقیت
ابراهیم موسوی
ارسال دیدگاه