معرفی 5 مسیر دوچرخه سواری کوهستان + فایل GPS

معرفی 5 مسیر دوچرخه سواری کوهستان + فایل GPS

دوچرخه سواری در کوهستان، شاید هیجان انگیزترین، لذت بخش‌ترین و پر خطرترین ورزشی باشد که بخواهید در دل طبیعت تجربه کنید. اما جمع این ترین‌ها صفتی را به این ورزش اضافه می‌کند با عنوان اعتیاد آورترین، اعتیاد آورترین ورزش طبیعت‌گردی در دنیا.
شاید اولین بار که سوار دوچرخه در کوهستان شوید، در رکاب اول همه چیز شبیه به دوچرخه سواری معمولی در شهر باشد، اما بعد از چند متر متوجه تفاوت‌های عمده آن خواهید شد، گذشتن از روی صخره‌ها و سنگ‌ها، مشاهده مناظر بی بدیل و بکر، رسیدن به گذرگاه‌های پیچیده و تصمیم گیری‌های سریع و چابکی که خودتان هم از آن تعجب خواهید کرد همه از جمله جذابیت‌های رکاب زنی در طبیعت و کوهستان است.

مسیر دوچرخه سواری کوهستان در تهران

ما در مقاله پیش رو ۵ مسیر مناسب برای دوچرخه سواری کوهستان را به علاقه‌مندان این حرفه و افرادی که قصد شروع این ورزش دارند معرفی می‌کنیم. این مسیر‌ها همگی در ناحیه شمالی ایران قرار داشته، و دسترسی به آن‌ها از شهرهای نیمه شمالی راحت است. دو سه مسیر نیز مرتبط با مسیرهای دوچرخه سواری کوهستان و طبیعت شمال تهران است که برای شهروندان تهرانی می‌تواند مفید باشد.
به دلیل مخاطرات موجود در دوچرخه سواری کانتری و کوهستان، قبل از هرچی نکات ایمنی این ورزش را برای افراد فعال در این حرفه و همچنین تازه‌واردها بیان می‌کنیم تا با پیشگیری و آگاهی از مخاطرات این حرفه، لذت تجربه ورزش رکاب زنی کوهستان به حداکثر ممکن برسد.

نکاتی که باید قبل از شروع ورزش دوچرخه سواری کوهستان بدانید

حد آزادی و انعطاف را روی دوچرخه رعایت کنید، به عبارتی شل بگیرید!

وظیفه دوچرخه شما گذر از ناهموارترین مسیرهای ممکن برای چرخ است. و وظیفه شما، انعطاف دادن به دوچرخه برای بازی روی این مسیرها و هماهنگی حداکثری با مسیر خواهد بود. با شل گرفتن دوچرخه، به این معنی که جای بازی و آزادی حرکت به دوچرخه بدهید، شما به دوچرخه خود اجازه عبور از مسیر را می‌دهید.

باز کردن پاها در گذرگاه‌های حساس، ننشستن روی زین و فاصله گرفتن از آن، اعطای آزادی عمل به فرمان در حد معمول همگی از تکنیک‌هایی هستند که به شما کمک می‌کند به راحتی از روی مسیر ناهموار عبور کنید. بنابراین هرگز  به هوای اینکه از مسیر خارج نشوید دوچرخه را محکم نگیرید، که دقیقا برعکس آن اتفاق خواهد افتاد.

چگونه بهترین دوچرخه سواری کوهستان را داشته باشیم

به مومنتوم ( قانون ماند ) توجه کنید

دوچرخه و تمام اجسام در دنیا از قانون ماند تبعیت می‌کنند. قانون ماند یا مومنتوم به معنای ادامه حرکت بر مبنای حرکت قبلی مگر اینکه مانعی بر سرراه قرار بگیرد است. یعنی دوچرخه شما به مسیر خود ادامه خواهد داد، مگر اینکه مانعی قوی‌تر از انرژی جنبشی آن بر سرراه آن قرار بگیرد. شما برای ایجاد مومنتوم باید سریع و چابک باشید، هرگز به هوای وجود موانع و گذرگاه‌های چالشی سرعت خود را کم نکنید، این موضوع به مرور زمان و تجربه مسیرهای مختلف برای شما به صورت یک عادت و روتین در خواهد آمد. ولی قبل از آن حتما به موضوع مومنتوم توجه کنید.

دلیل اصلی که در ورزش‌های کراس کانتری و آفرود دوچرخه و خودرو، افراد در گذرگاه‌ها و مسیرهای پیچیده با سرعت‌های بالا حرکت میکنند حفظ مومنتوم برای عبور از مسیر است. بنابراین حتما به این موضوع توجه داشته باشید و در یادگرفتن فنون آن تمرین و ممارست را فراموش نکنید.

با لوازم ایمنی و تجهیزات جانبی کافی و مطمئن دل به کوهستان بزنید

حمل لوازم ایمنی، تجهیزات جانبی و کمک‌های اولیه در ورزش دوچرخه سواری کوهستان از واجبات است. هرگز بدون این وسایل به کوهستان پا نگذارید. کلاه ایمنی، لباس مناسب، تلمبه و تجهیزات سرویس دوچرخه، لوازم پنچرگیری اضطراری و کمک‌های اولیه از جمله لوازمی است که باید قبل از شروع ورزش دوچرخه سواری در طبیعت به فکر آن‌ها باشید.

راهنمای استفاده از لوازم ایمنی دوچرخه کوهستان و کراس کانتری

به وزن خود و نقطه ورود آن توجه کنید

شما قرار است در مسیرهای پرشیب و پر پیچ و خمی وارد شوید که قبل از آن تجربه ورود به آن را نداشته‌اید. قبل از این کنترل وزن شما همواره بر عهده دوچرخه بوده و مگر در دورزدن و پیچیدن شما دلیلی برای کنترل وزن خود نداشتید. اما در کوهستان و طبیعت، کنترل نقطه ورود وزن بسیار با اهمیت است. با خم شدن رو به جلو، عقب و بلند شدن به چپ و راست، کنترل مسیر و دوچرخه با شما خواهد بود.

به همین دلیل است که کوله پشتی‌های دوچرخه سواری دارای طراحی خاصی هستند که به موجب استفاده از آن نقطه ثقل بدن شما تغییر نخواهد کرد و کنترل مسیر براحتی انجام خواهد شد.

معرفی ۵ مسیر دوچرخه سواری کانتری و کوهستان

۱- درفک، بهشت بهاری ایران

دوچرخه سواری در مسیر درفک

درفک یکی از قله‌های زیبای شمال ایران است که در استان گیلان قرار دارد. مسیر درفک برای کوهنوردی، پیمایش، طبیعت گردی و دوچرخه سواری سالانه پذیرای مسافرات و ماجراجویان زیادی است که از سرتاسر ایران برای مشاهده زیبایی‌های این منطقه و لذت از مسیر راهی می‌شوند.

مسیر دسترسی به فله درفک از رودبار می‌گذرد، با عبور از رودبار و خروج به سمت روستای سیدشت، شما به منطقه‌ای به نام سیاه دشت وارد خواهید شد. با پیدا کردن محل مناسب پارک و پیاده کردن دوچرخه‌ها ماجراجویی شما آغاز می‌شود.

در این مسیر باید به ذخیره آبی خود توجه داشته باشید، با وجود چشمه‌های فراوان، به دلیل خشک سالی سال‌های اخیر بعضی از چشمه‌ها خشک شده یا کیفیت آب مطلوبی ندارند.
مسیر پیشنهادی ما برای دوچرخه سواری کوهستان در این منطقه از روستای سی دشت شروع شده و به شیرکوه ختم می‌شود. بنابراین باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای بازگشت به سمت خودروهای خود باید از ماشین‌ها محلی استفاده کنید یا قبلا خودروی رزرو خود را در منطقه فرود پارک کرده باشید.
طول مسیر رکابزنی صعود به قله درفک، حدود ۲۵ کیلومتر است و اختلاف ارتفاع ۲۰۰ متر، پس از صعود مسیر سراشیبی تند با طول ۲۰ کیلومتر در انتظار شما خواهد بود.
برای این مسیر دوچرخه سواری، کمپینگ و شب‌مانی پیشنهاد می‌شود. بنابراین استفاده از چادر کوهنوردی مناسب دوچرخه سواری ضروری خواهد بود.

۲- دوچرخه سواری در جنگل الیمستان

الیمستان یکی از زیباترین جنگل‌های شمال ایران است که مسیر پرپیچ و خم آن همواره برای همه کوهنوردان و علاقه مندان ورزش‌های اوتدور تازگی و سورپرایزهای بخصوص خود را دارد. مسیر جنگل الیمستان برای دوچرخه سواری از ابتدای روستای الیمستان شروع شده و تا امامزاده قاسم و قله فیلبند و روستای آن ادامه دارد.
پیشنهاد می‌کنیم برای صعود به قله و مسیر روستای فیلبند، از خود روستا دوچرخه سواری خود را آغاز کنید که این مسیر دورچرخه سواری کوهستان نیز چالش‌های بخصوص خود را دارد.
ولی برای جنگل الیمستان، از ابتدای جنگل تا انتهای جتگل مسیر حدود ۱۰ کیلومتری وجود دارد که جای جای آن علامت گذاری شده است. این مسیر به دشت اول الیمستان و دشت دوم و چشمه بالا دست ختم می‌شود. بسته به نوع برنامه می‌توانید تا هرجای مسیر پیش بروید و یا حتی برای کمپینگ نیز شب را در منقطه بمانید.

دوچرخه سواری المستان جنگلی آفرود

۳- مسیر دوچرخه سواری تهران وردیج

اگر اهل تهران هستید و قصد خروج از شهر برای شروع ماجراجویی دوچرخه سواری ندارید، مسیر وردیج به لزور، یک مسیر لوپ با چالش متوسط و همچنین با ویوی تهران در طبیعت شمالی آن است که برای تجربه چندین باره هم می‌تواند جذاب و دلچسب باشد.

دوچرخه سواری در مسیر وردیج روستای لزور

در میانه راه و در مسیر روستا کندور چشمه آبی وجود دارد که می‌توانید از آن برای سیراب شدن استفاده کنید. طول مسیر لوپ حدود ۶۰ کیلومتر است که با توجه به متوسط بودن سختی و هموار بودن مسیر، امکان پیمایش آن در یک نیم روز براحتی میسر خواهد بود.

۴- دوچرخه سواری در دره فرحزاد به سمت سولقان

از دره فرحزاد به سمت سولقان و امامزاده داوود، یک مسیر بکر و زیبا برای دوچرخه سواری وجود دارد که در هر فصلی چالش‌های به خصوص خود را دارد. این مسیر چالشی بوده و برای دوچرخه سواران مبتدی پیشنهاد نمی‌شود. عبور از دره فرحزا و سپس رسیدن به گذرگاه حصارک، قسمت ساده ماجرا است. پس از آن با عبور از حصارک وارد مسیر کوهپیمایی و طبیعت گردی امامزاده داوود در دره کن می‌شوید.
پیشنهاد می‌کنیم این مسیر را در فصل بهار طی کنید تا بهترین تجربه را داشته باشید. همچنین بعد از آشنایی با مسیر می‌توان در فصل زمستان نیز از این مسیر لذت برد.

۵- دوچرخه سواری دشت لار، روستای ایرا

دوچرخه سواری دشت لار تهران کوهستان کانتری

یکی از مسیرهای زیبای نزدیک تهران واقع در دشت لار، مسیر روستای ایرا به سمت آبشار آب سفید است. این مسیر از میان منطقه حفاظت شده دشت لار عبور کرده و به سمت ییلاقات می‌رود. منطقه بکر، طبیعت زیبا و چشمه‌های زیبای مسیر از جمله جذابیت‌های دیدنی این مسیر است.

باید توجه داشته باشید که محیط بانی منطقه ممکن است بسته به موقعیت زمانی، از ورود شما به منطقه جلوگیری کند. بنابراین حتما قبل از عزیمت به این منطقه از امکان ورود به منطقه مطمئن شوید. البته مسیرهای فرعی مجاور منطقه نیز وجود دارد که برای عبور بدون مشکل قابل دسترس است.

بهترین مسیر دوچرخه سواری کانتری اطراف تهران کجاست؟

در اطراف تهران مسیرهای متعددی برای دوچرخه سواری کوهستان و رکاب زنی وجود دارد، علاوه بر مسیرهای معمول کوهنوردی، لواسان، منطقه وردیج و دره کن مناسب دوچرخه سواری کوهستان هستند. همچنین در نزدیکی تهران مسیر دشت لار برای طبیعت گردی و رکاب زنی منطقه دیدنی و بکری است که به آبشار آب سفید ختم می‌شود. فایل این مسیرها را در این مقاله ببنید.

مسیر جنگلی برای دوچرخه سواری و رکاب‌زنی در شمال ایران کجاست؟

یکی از مسیرهای جذاب و زیبا در شمال ایران، مسیر جنگل الیمستان به امام زاده قاسم است. جنگل انبوه الیمستان با درختان تنومند یکی از جذاب‌ترین مسیرهای جنگلی دوچرخه سواری است که می‌توان از سمت شمال و از ناحیه فیلبند نیز در دو روز طی شود.
ابراهیم موسوی
ارسال دیدگاه