5 وسیله که برای انواع ورزش آبی کاربرد دارد

بهترین ابزار ورزش آبی

دنیای ورزش‌های آبی گسترده و بی پایان است. همه افراد و گروه‌ها می‌توانند مخاطب این فعالیت‌ها باشند. از انواع ورزش آبی و فعالیت مرتبط با آن می‌توان به پدل برد، موج سواری، دره نوردی، رودخانه نوردی، رفتینگ و بسیاری موارد مشابه اشاره کرد.

این گروه از فعالیت‌ها در کشور ما به دلیل وجود دریاچه‌ها، رودخانه و دریاهای شمال و جنوب کشور بسیار پرطرفدار هستند. خصوصا در زمینه گردشگری آبی، افراد و گروه‌های زیادی در چهار فصل سال اقدام به اجرای برنامه‌ها مرتبط می‌کنند. یکی از دغدغه‌های کاربران در خصوص این ورزش‌ها تهیه تجهیزات و لوازمی است که مخصوص ورزش آبی و فعالیت‌های مرتبط ساخته شده باشند، از این رو ما در مجله اردو ۳۶۰، ۵ وسیله کاربردی را برای کاربران معرفی کردیم تا بتوانند نیازهای خود در این زمینه را پاسخگو باشند.

رغز دره نوردی رودخانه نوردی

۱- کیف و ساک مخصوص ورزش آبی ( درای بگ )

یکی از لوازم ضروری و کاربردی برای ورزش آبی و فعالیت‌های مرتبط، استفاده از کیف یا ساک ضد آب است. کیف و ساک ضد آب همانند کوله پشتی و کیف دستی در سایر ورزش‌ها وظیفه حمل لوازم و تجهیزات فرد را در طول فعالیت دارد.
معمولا این کیف و ساک‌ها بر اساس نوع فعالیت از نظر میزان رطوبت، زمان برنامه و نوع برنامه دسته بندی می‌شوند. ویژگی اصلی ساک‌های ضد آب جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل لوازم و تجهیزات فرد در هنگام انجام ورزش آبی است.

کیسه ضد آب و کوله ضد آب برای رودخانه نوردی

ساک‌های ضد آب که به نام درای بگ نیز شناخته می‌شوند، در حجم و اندازه‌های گوناگون قابل تهیه هستند.

دره نوردی و رودخانه نوردی

برای دره نوردی، رودخانه نوردی و طبیعت گردی‌های سنگین کوله پشتی‌های ضد آب بهترین گزینه خواهند بود. این کوله‌ها با حجم بالا امکان حمل لوازم شخصی و ضروری فرد را در طول فعالیت دارند. بعضی از انواع کوله‌های دره نوردی دارای دو محفظه جداگانه برای لوازم تر و لوازم خشک هستند که موجب راحت‌تر شدن حمل لوازم خواهد شد.
حجم کوله‌های ضد آب مخصوص طبیعت گردی و دره نوردی از ۲۵ الی ۴۰ لیتر بوده و در مواردی حجم‌های بالاتر نیز قابل تهیه هستند.

لوازم مورد نیاز برای دره نوردی

مشاهده و خرید درای بگ و ساک ضد آب

فعالیت‌های معمول روزانه ورزش آبی

برای فعالیت‌های معمول روزانه ورزش‌های آبی، ساک‌های ضد آب دوشی و کوله‌ای قابل تهیه هستند. این ساک‌ها در احجام 5 تا 20 لیتر عرضه می‌شوند و معمولا برای نگهداری لوازم حساس و ضروری مانند دوربین، تلفن همراه، البسه خشک و لوازم مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای شنا، رودخانه نوردی، پدل برد، موج سواری و ورزش‌های مشابه استفاده از این دسته ساک‌های ضد آب بهترین گزینه خواهد بود.

کیسه ضد آب برای پدل برد

۲- محافظ تلفن همراه ضد آب

جداکردن تلفن همراه از زندگی روزمره و حتی فعالیت‌های حرفه‌ای مانند ورزش آبی امری محال و غیر ممکن است. همراه داشتن تلفن همراه در این فعالیت‌ها علاوه بر فراهم کردن امکانات جانبی تلفن همراه برای استفاده، به حفظ ایمنی کاربر نیز کمک بسزایی می‌کند.

تصور کنید در یک فعالیت مانند کایاکینگ یا پاروزنی در خلیج فارس، به قدری از ساحل دور شدید که امکان رویت ساحل وجود ندارد. در هنگام برگشت احتمال گم شدن و رسیدن به ساحل دیگر بسیار محتمل خواهد بود. همراه داشتن تلفن همراه در این ورزش آبی به کاربر کمک می‌کند تا با استفاده از امکان موقعیت یاب جهانی، به راحتی به مبدا خود بازگردد.

کاور ضد آب تلفن همراه یکی از بهترین گزینه‌ها برای حمل و استفاده از گوشی موبایل در آب است. این کاورها که عموما طوری طراحی شده‌اند تا امکان استفاده از دوربین نیز ممکن باشد، با ابعاد کوچک و مناسب خود در انواع ورزش آبی قابل استفاده هستند.

کیف ضد آب تلفن همراه

۳- کفش مخصوص ساحل و ورزش آبی

کفش و پاپوش یکی از مهمترین لوازمی است که در ورزش‌های آبی باید مورد استفاده قرار بگیرد. نکته مهم و اصلی در این مورد تفاوت کفش و پاپوش در هریک از ورزش‌های آبی تخصصی است.

ما در این رابطه سه کفش متفاوت برای ورزش‌های آبی را بررسی کرده‌ایم:

کفش مخصوص پیاده روی در رودخانه و طبیعت گردی آبی

برای طبیعت گردی در شرایط آبی، مانند رودخانه نوردی، دره نوردی، ساحل نوردی و گردشگری ابی استفاده از یک کفش با کفی مناسب در عین تهویه خوب و باز بودن لایه‌های بالایی برای خروج راحت شن و ماسه ضروری است.

انواع صندل طبیعت گردی و کوهنوردی بهترین گزینه برای این مورد خواهند بود.

کفش مخصوص موج سواری، قایق سواری و پدل برد

برای کایاکینگ، پدل بردینگ و ورزش‌های آبی مشابه، کفش‌های مخصوصی طراحی شده که مخصوص این فعالیت‌ها هستند. این کفش‌ها باید چسبندگی خوبی با پای کاربر ایجاد کنند و همچون جوراب روی پا بنشینند.

ویژگی اصلی این کفش‌ها عدم وجود لژ و کفی ضخیم است که موجب ایجاد تسلط بهتر کاربر بر روی فعالیت خود می‌شود. کفش‌های مخصوص پدل بردینگ باید همزمان هم به راحتی خشک شوند و جذب آب کمی داشته باشند تا در هنگام خیس شدن موجب ناراحتی کاربر و ایجاد وزن نا متعارف به پا نشوند.‌

کفش مخصوص پدل برد

مشاهده و خرید پارو و لوازم جانبی پدل برد و موج سواری

کفش ساحلی مخصوص شنا

کفش ساحلی

کفش‌های ساحلی در رده آخر کفش‌های ورزش آبی هستند، این نوع از پاپوش‌ها علاوه بر سبکی و راحتی در پوشش باید تخلخل مناسبی روی قسمت فوقانی پا داشته باشند تا شن و ماسه نفوذ کرده به پا را سریعا دفع کنند. در بعضی از انواع این کفش‌های پارچه‌های با تنفس بالا به جای رویه پلاستیکی قرار گرفته‌اند که همانند جوراب روی پا نشسته و با یک کفی پلاستیکی پای فرد را در بر می‌گیرند.

۴- کلاه مخصوص ورزش آبی

عموما فعالیت‌های آبی در زیر نور آفتاب و در فصول گرم سال که زاویه تابش آفتاب کمتر از باقی فصول است انجام می‌پذیرد. این امر موجب افزایش سوختگی، افزایش شدت تابش به چشم و همچنین افزایش دمای بدن خواهد بود.

برای ورزش‌های آبی از دیرباز انواع کلاه طراحی شده اند تا فرد را در برابر آفتاب محافظت نمایند.

معروف‌ترین کلاه‌های مناسب برای این نوع فعالیت‌ها به کلاه ماهیگیری معروف هستند که با لبه‌های خود و نزدیکی به صورت یک دید افقی برای کاربر محیا کرده و علاوه بر آن از گوش، چشمان و صورت ورزشکار در برابر سوختگی و تابش آفتاب محافظت می‌کند.

کلاه تابستانه ماهیگیری

انواع دیگر کلاه‌های کپ ( لبه دار ) نیز برای ورزش‌های آبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کلاهه‌ها به وسیله یک محافظ به لباس فرد ورزشکار متصل می‌شوند که در هنگام باد یا افتادن درون آب کلاه از فرد دور نشده و در آب غرق نشود.

این کلاه‌ها در ورش پدل برد، موج سواری و کایت سرفینگ بیشترین کاربرد را دارا هستند.

۵- اسنورکل و ست غواصی و شنا

شاید برایتان عجیب باشد، ولی کمتر ورزشکار آبی وجود دارد که ست شخصی اسنورکل و فین شنای خود را نداشته باشد. ماهیت ورزش‌های آبی، تماس مداوم با آب و دنیای جذاب و هیجان انگیز زیر آب است. عموما ورزشکاران این رشته‌ها با یک ست اسنورکل و فین شنا در اوقات فراغت خود اقدام به کنکاش و جست و جو در دنیای زیر آب می‌نمایند.

اسنورکل و فین شنا یکی از جذاب ترین لوازمی است که در سفرهای گردشگری آبی می‌توانید همراه داشته باشید. تصور کنید در حال پارو زنی با پدل برد خود هستید و در میانه آب با یک دسته ماهی مرکب روبرو می‌شوید. در آوردن اسنورکل و فین غواصیتان از درای بگ همانا و ورود به دنیای هیجان انگیز زیر آب همان.

بیشتر بخوانید: غواصی در خلیج فارس

اسنورکل و ست غواصی برای ورزش آبی

سایر لوازم مورد نیاز در ورزش‌های آبی

لوازم مورد نیاز در ورزش‌های آبی محدود به این 5 مورد نمی‌شوند. قطعا سایر لوازم و تجهیزاتی وجود دارد که استفاده از آنها در فعالیت‌های آبی موجب راحت تر شدن تجربه و فعالیت شود.

برای مثال انواع جلیقه نجات یکی از این موارد است. جلیقه‌های نجات برای قایق سواری، مسابقات ورزشی و حتی پارو زنی روی آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی به دلیل عدم عمومیت آن ما معرفی آن را به پست اختصاصی دیگری اختصاص دادیم.

شما برای فعالیت آبی خود چه لوازمی همراه می‌برید؟ تجربه خود را با ما در بخش نظرات همین پست در میان بگذارید.

جلیقه نجات برای ورزش آبی

ورزش‌های آبی شامل چه گروه فعالیت‌هایی می‌شوند؟

ورزش‌های آبی کلیه فعالیت‌های مرتبط با آب را شامل می‌شوند. دریا، دریاچه، رودخانه و موارد مشابه از جمله مکان‌هایی هستند که در آن‌ها افراد اقدام به فعالیت‌های ورزشی یا تفرحیی می‌کنند.
این فعالیت‌ها می‌تواند به صورت انفرادی یا گروهی انجام شوند. حتی گردشگری آبی مانند تورهای رودخانه نوردی نیز در دسته این گروه از فعالیت‌های قرار می‌گیرند. در رابطه با ورزش‌های آبی و انواع آن در این مقاله بیشتر بخوانید.

چگونه تلفن همراه خود را در ورزش‌های آبی استفاده کنیم؟

استفاده از انواع کاور ضد آب گوشی تلفن همراه در ورزش‌های آبی می‌تواند امکان استفاده از این وسیله را برای کاربر فراهم کند. تلفن‌های همراه در نقش دوربین عکاسی، راه ارتباطی و همچنین موقعیت یاب برای ورزش‌های تخصصی مانند کایاکینگ یا Paddle Board مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا کوله پشتی مخصوص فعالیت آبی وجود دارد؟

انواع درای بگ یا ساک ضد آب به منظور حمل لوازم و تجهیزات فرد در فعالیت آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله بیشتر راجع به انواع کوله‌های مخصوص دره نوردی، رفتینگ و گردشگری آبی بخوانید.

آیا برای فعالیت‌های آبی نیاز به کفش مخصوص وجود دارد؟

بله، انواع تفریح و ورزش آبی بنا به خصوصیات و ویژگی‌های اصلی خود کفش و پاپوش مخصوص به خود را نیاز دارند که در این مقاله انواع آن را برشمرده‌ایم.
ابراهیم موسوی
ارسال دیدگاه