چک لیست لوازم کوهنوردی، برای سفر کمپینگ و طبیعت گردی

لیست لوازم طبیعت گردی برای فصل گرم و سرد سال! مناسب کوهنوردی، کمپینگ و طبیعت گردی

بعد از چندین سال تجربه کمپینگ و طبیعت گردی، و مسائل متفاوتی که با آن‌ها روبرو بودیم، ما بالاخره به یک لیست جامع و شامل با عنوان چک لیست لوازم کوهنوردی و طبیعیت گردی رسیدیم. از زمانی که این چک لیست تهیه شد حدود ۲ سال میگذرد و در طول این مدت بارها به دلیل برخورد با نیازهای گوناگون این لیست تغییراتی به خود دیده تا امروز که مطمئن هستیم بیش از ۹۵% نیازها در سفرهای مختلف کمپینگ، کوهنوردی و طبیعت گردی با این لیست پوشش داده می‌شود،  ۵% باقی مانده همواره مواردی است که بنا به سلیقه شخصی تغییر می‌کند. بنابراین بر آن شدیم تا این لیست را با علاقه مندان به سفرهای بکپکی به اشتراک بگذاریم.

نسخه قابل چاپ این لیست در فرمت PDF تهیه شده و از طریق همین پست قابل دانلود است.

چک لیست لوازم کوهنوردی اردو۳۶۰ در یک برگ A4، به صورت افقی و در قالب یک فایل PDF در لینک زیر قابل دانلود است. شما می‌توانید با چاپ این لیست روی برگه A4 و تا کردن از روی خط یک برگ ۴ لتی با قابلیت حمل از فهرست تمام لوازم موجود در کوله خود داشته باشید. ما به شما پیشنهاد میکنیم برای اطمینان خاطر و راحتی در بستن کوله خود لیست لوازم را تا پایان هر سفر نگاه دارید. همچنین می‌توانید فایل تهیه شده را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا در سفرهای کمپینگ و کوهنوردی از بابت مجهز بودن سایر اعضای تیم آسوده خاطر باشد.

برای کمپ و کوهنوردی چه لوازمی باید همراه داشته باشیم؟ چطور کوله خود را بچینیم؟

درباره چک لیست لوازم کوهنوردی و کمپ

چک لیست لوازم کوهنوردی مخصوص سفر های کمپینگ و طبیعت گردی. چک لیست خود را چاپ کنید و از محل مشخص شده تا نمایید و به دوستان خود هدیه بدهید

ما در چک لیست لوازم کوهنوردی، همه لوازمی که یک فرد مستقل از سایر افراد گروه برای شبمانی، کمپ و پیمایش های بلند در همه شرایط آب و هوایی نیاز دارد ذکر کرده ایم. لذا شما بسته به نوع برنامه خود، می‌توانید اقلام مورد نیاز خود را انتخاب کنید، پیشنهاد ما به شما قبل از شروع به جمع کردن وسایل کوله پشتی خود خط زدن اقلامی است که قرار نیست در برنامه شما همراه شما باشد، مانند کاپشن زمستانه که در برنامه های بهاره و تابستانه مورد نیاز شما نخواهد بود.

همچنین توصیه اکید داریم تا با همفکری دوستان خود، نسبت به اشتراک گذاری بعضی از اقلام این لیست اقدام کنید. برای مثال هر اجاق کوهنوردی می‌تواند برای دو تا سه نفر از افراد یک گروه کمپینگ کافی باشد، لذا لزومی بر حمل آن توسط همه افراد گروه نیست. این گونه و با استفاده از چک لیست لوازم کمپینگ مشترک با توزیع بار مناسب بین افراد خواهید توانست بهترین تجربه را از سفر خود با یک کوله سبک داشته باشید و بیشترین انرژی را برای لذت بردن و کشف ناشناخته های طبیعت صرف کنید.

چک لیست لوازم کوهنوردی و کمپ موجود در این مقاله، برای یک کوله 40 تا 60 لیتری تهیه شده است، که بسته به حجم ابزارهای شما قابل جایگیری در این کوله های چندروزه می‌باشد. در صورتی که سفر شما به صورت هیچ هایکی یا شهری است و یا اقامت شما درخانه های بومگردی با امکانات شب مانی است می‌توانید از نسخه فوق سبک چک لیست سفر ما استفاده نمایید.

این لیست که برای کوله های 30 لیتری تنظیم شده و اقلام شب مانی مانند کیسه خواب، زیرانداز، بعضی از لوازم پخت و پز و … را شامل نمی‌شود. همچنین در مقاله مذکور ما در رابطه با 12 نکته طلایی در بستن کوله های سبک صبحت کرده ایم که می‌تواند برای هر نوع سفری مناسب باشد، پس حتما سری هم به آن مقاله بزنید.

راهنمایی جهت انتخاب بهتر لوازم و تجهیزات سفر کمپینگ و کوهنوردی

اگر قصد صعود و پیمایش‌های بلند دارید

اگر قصد صعودهای بلند یک تا دو روزه یا پیمایش در طبیعت دارید، یکی از مهمترین مسائلی که باید به آن توجه داشته باشید، وزن و اندازه کوله پشتی کوهنوردی شما است. معمولا در این نوع سفرها، مواد غذایی و چادر کوهنوردی از وسایل کوهنوردی هستند که بیشترین حجم و وزن را از کوله پشتی شما اشغال می‌کنند.

بنابراین انتخاب یک چادرکوهنوردی مناسب می‌تواند کمک شایانی در بهتر شدن تجربه شما از سفر باشد. بارزترین نکته در انتخاب چادر، توجه به ظرفیت و وزن این وسیله است. برای این منظور پیشنهاد می‌کتیم راهنمای خرید چادر کوهنوردی ما را در اردومگ مطالعه کنید و نکاتی که در خصوص انتخاب یک چادر مناسب ذکر شده را برای سفر کوهنوردی خود در نظر داشته باشید.

چک لیست وسایل کوهنوردی

همچنین در خصوص تغذیه، پیشنهاد می‌شود حتما از مواد خام و خشک در کوله پشتی خود استفاده نمایید. بنابراین علاوه بر کاهش حجم مواد عذایی، وزن آنها‌نیز به شدت کاهش یافته و برای حمل در برنامه‌های سنگین پیمایشی مناسب خواهد بود.

دقت به تقسیم مواد غذایی بین همسفرها، و رعایت حجم مورد نیاز بر اساس وعده‌های غذایی از حمل مواد زیادتر جلوگیری می‌کند که باعث سبک‌بار شدن شما خواهد بود. شما می‌توانید لیست موادر غذایی خود را پشت برگه چک لیست لوازم کوهنوردی به همراه برنامه وعده غذایی مورد نظر خود یادداشت نمایید.

اگر قصد سفر کمپینگ و طبیعت گردی چند روزه دارید

در صورتی که برنامه سفر شما، به صورت کمپینگ و طبیعت گردی است و کوله کشی به صورت طولانی در برنامه گنجانده نشده است، توجه شما باید معطوف به آسایش و راحتی خود باشد. البته این به معنای حمل لوازم اضافه نخواهد بود، بلکه به معنای حمل بهترین وسایل کمپ مورد نیاز است.

دو مورد اصلی در خصوص سفرهای کمپینگ، انتخاب صحیح سیستم خواب ( کیسه خواب و زیرانداز ) و همچنین انتخاب صحیح لوازم پخت و پز است. آسایش شما در طول شب و هنگام خواب رابطه مستقیمی با تجربه خوب شما از سفر خواهد داشت، بنابراین لازم است نسبت به انتخاب صحیح و آگاهانه پوشاک و لوازم خواب خود دقت کنید.

چک لیست وسایل کمپ

ما در راهنمای استفاده از کیسه خواب کوهنوردی در اردومگ، به طور کامل نحوه گرم خوابیدن و استراحت شبانه صحیح در فعالیت‌های کمپینگ، بدون نیاز به حمل ابزار و وسایل سنگین و حجیم را توضیح داده‌ایم که می‌توانید از این مطلب استفاده نمایید.

همچنین نکته بعدی در لیست وسایل کمپینگ شما، توجه به سیستم پخت و پز خصوصا گاز و سرشعله کوهنوردی است. برای این موضوع نیز می‌توانید از راهنمای خرید سرشعله کوهنوردی ما استفاده نمایید.

اگر قصد سفرهای سبک طبیعت گردی و شهر گردی دارید

در این صورت پیشنهاد ما به شما، عدم استفاده از این چک لیست لوازم سفر است. با این حال در بعضی از انواع سفرها، مانند سفرهای هیچهایکینگ، نیاز به حمل لوازم متفاوتی برای کمپ و همچنین اقامت در شهر است. در این صورت حتما پیشنهاد می‌کنیم از چک لیست لوازم کوهنوردی این مطلب استفاده نمایید. در غیر اینصورت، لیست معرفی شده برای سفرهای سبک که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

توصیه هایی برای بهتر شدن تجربه شما از بستن کوله و استفاده از چک لیست لوازم کمپ!

وقت انتخاب لوازم کمپینگ خود، همیشه به سبک‌تر فکر کنید!

قبل از بستن کوله پشتی کمپینگ، لوازم انتخابی خود را به صورت منظم روی زمین بچینید. انجام این کار چند روز قبل از شروع سفر به شما کمک می‌کند تا بهتر لوازم مورد نیاز را از لوازم غیر ضروری تشخیص دهید.

همچنین همواره به اقلام ریز و غیر ضروری توجه ویژه داشته باشید. استفاده از چک لیست لوازم کوهنوردی می‌توان به این مورد کمک شایانی کند. شاید یک پیراهن اضافه در کنار لیوان فلزی در نگاه اول وزن چندانی به تنهایی نداشته باشند، اما این دو در کنار یکدیگر وزن قابل توجه و همچنین حجم زیادی از کوله شما خواهد گرفت. اگر می‌توانید از فلاسک آب خود به جای لیوان استفاده کنید حتما این کار را انجام دهید. در مورد ابزارهای دیگر نیز به همین صورت روی ضرورت آنها حساس باشید.

به مدت زمان سفر خود دقت کنید!

گاهی طول سفر به قدری کوتاه می‌شود که نخواهید توانست از همه ابزارهای خود استفاده کنید، اگر به یک سفر دوروزه می‌روید لزومی ندارد شلوار اضافه حمل کنید یا به باتری‌ اضافه برای چراغ خود همراه ببرید. بخصوص این موضوع زمانی که به سفرهای کمپینگ می‌روید حایض اهمیت است. لذا شخصی سازی لیست خود و تبدیل آن به چک لیست لوازم کمپ کمک شایانی به جلوگیری از سنگین شدن کوله شما خواهد کرد.

قبل از انتخاب البسه، هواشناسی را نگاه کنید!

دقت به پیش‌بینی وضع هوا نسبت به موقعیتی که در آن قرار خواهید گرفت دید بهتری به شما می‌دهد. اینکه چه مقدار وسیله با خود حمل کنید یا آیا به پانچو نیاز خواهید داشت یا نه، با یک جست‌و‌جوی ساده قابل تشخیص است. همچنین حتما ارجحیت را در فصول سرد بر لباس های لایه ای سبک تر، نسبت به تک لباس ضخیم و گرم بگذارید. برای اینکه بیشتر راجع به این موضوع بدانید به مقاله مربوط به چک لیست لوازم کوهنوردی فوق سبک مراجعه نمایید.

برای مشاهده وضعیت آب و هوایی مسیرهای کوهنوردی می‌توانید از هواشناسی کوهستان استفاده کنید.

لزوم چک کردن هواشناسی قبل از سفر کمپینگ و طبیعت گردی

از ابزار حرفه ای و مناسب سفر استفاده کنید! خصوصا در سفرهای کمپینگ

حتما از ابزارهای مناسب سفر کمپینگ استفاده نمایید. این ابزارها علاوه بر تامین نیازهای سفر شما، سبک و قابل حمل بوده و از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. پایداری و اطمینان پذیری شرط اول در انتخاب لوازم کمپینگ و کوهنوردی است.

به مواد اولیه غذایی اهمیت دوچندان بدهید!

حتما مواد اولیه غذایی را با حساسیت ویژه ای انتخاب کنید. از خساست در مورد وزن و حجم آنها بپرهیزید، اما سعی داشته باشید با انتخاب مواد خام که خشک بوده و وزن کمتری دارند، وزن کوله خود را به حداقل برسانید. همچنین به موادی که می‌توانید در مقصد تهیه کنید بیاندیشید و درصورتی که ماده غذایی شما در مقصد قابل تهیه است، از حمل آن بپرهیزید. پیشنهاد ما نوشتن برنامه غذایی برای روزهای سفر است، در این حالت به بهترین حالت ممکن خواهید توانست مواد غذایی مورد نیاز خود را انتخاب نمایید. حتما به مقاله ما در مورد تغذیه و طبخ در طبیعت رجوع کنید و از نکات آن بهره بگیرید.

تغذیه در برنامه های کوهنوردی و طبیعت گردی

لیست نهایی خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید!

در نهایت حتما با دوستان و همگروهی های خود در برنامه سفر لیست تجهیزاتتان را به اشتراک بگذارید. این کار علاوه بر کاهش ریسک عدم همراه داشتن وسیله مورد نیاز، از دوباره کاری و حمل لوازم غیر ضروری توسط همه افراد گروه جلوگیری می‌کند. این لوازم می‌تواند از خمیردندان، تا چادر کوهنوردی حجم و وزن متفاوتی داشته باشد. پس این موضوع را جدی بگیرید. خصوصا در رابطه با چک لیست لوازم کمپ شخصی سازی شده این موضوع نیز می‌تواند موثر باشد.

پیشنهاد می‌کنیم در رابطه با نحوه بستن کوله پشتی، و قرارگیری لوازم در کوله قبل از سفر مطالعه کنید.

ما برای شما آرزوی سفری دلپذیر و آسوده در طبیعت داریم، همواره به یاد داشته باشید که تنها یادگاری ما در طبیعت و از طبیعت عکسی است که در حافظه تلفن همراه یا دوربینمان می‌ماند. باهم به طبیعت احترام بگذاریم تا طبیعت هم با زیبایی هایش به ما عشق بورزد.

 نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما موجب خرسندی خاطر و رضایت ما خواهد بود. شما می‌توانید از طریق بخش نظرات همین مقاله با ما در ارتباط باشید.

ابراهیم موسوی
ارسال دیدگاه