معرفی 3 چادر کوهنوردی کچوا به همراه بررسی تخصصی

نقد و بررسی چادر کوهنوردی کچوا

نام برند کچوا به گوش بسیاری از فعالان در حوزه طبیعت گردی و کمپینگ آشنا است. این برند که تازه چند سالی است در ایران محبوب شده، از سال ۱۹۹۷ در فرانسه مشغول تولید محصول در حوزه کوهنوردی، طبیعت گردی و کمپینگ است. در ایران چادر کوهنوردی کچوا یکی از محبوب ترین محصولات این کمپانی است و عموم افراد از طیف وسیع تولیدات این کمپانی مطلع نیستند. درحالی که تولید انواع پوشاک، ابزار کوهنوردی و همچنین ابزار فنی نیز توسط این برند انجام می‌شود.

خرید چادر کچوا کمپینگ

قابل ذکر است در سرتاسر دنیا فروشگاه‌ زنجیره‌ای دکتلون وظیفه بازاریابی و پخش محصولات این کمپانی را در دست دارد و حتما یکی از دلایلی که نام دکتلون همیشه در کنار کچوا می‌آید به همین موضوع ارتباط دارد.

ما در این مقاله چند نمونه از چادرهای محبوب کچوا که در ایران قابل تهیه هستند معرفی می‌کنیم. همچنین نقد و بررسی مختصری در رابطه با کارایی، کیفیت چادر و مورد استفاده آن برای هر محصول بیان شده تا شما بهترین انتخاب را براساس نیاز خود داشته باشید.

۱- چادر کوهنوردی کچوا آرپناز ۲ و ۳ (Quechua Arpenaz)

چادر کوهنوردی کچوا مدل آرپناز ۲ و ۳، ارزانترین چادر کوهنوردی این کمپانی است که به بازار عرضه شده. این مدل در دو نوع ۲ نفره و ۳ نفره عرضه می‌شود. در حدود یک دهه می‌شود که این چادر تولید شده و به دست عموم مردم می‌رسد. از این لحاظ می‌توان گفت تناسب قیمت با کیفیت یکی از علت‌های موفقیت این محصول در بازار است.

چادر کوهنوردی کچوا مدل آرپناز برای برنامه‌های طبیعت گردی و همچنین کوهپیمایی سبک طراحی شده است. آرپناز یک در ورود داشته و قواره آن متقارن است. تیرک‌های این چادر از جنس فایبر گلاس بوده و کیفیت آن معمولی است. طبق بازخورد کاربران آرپناز، این تیرک‌ها از پس بادهای معمولی و فشارهای وارده به راحتی بر می‌آیند. به دلیل استفاده از اسکلت تیرک دارد، حجم ابعاد بسته بندی چادر مناسب است و به راحتی قابل حمل در کوله کوهنوردی یا روی آن خواهد بود. از اینرو از نظر ابعاد بسته بندی نسبت به سایر چادرهای کوهنوردی در رده میانی و خوب قرار می‌گیرد.

 

چادر کچوا آرپناز Arpenaz

خرید چادر کوهنوردی کچوا

جنس بدنه چادر از پلی‌استر با پوشش پلی اورتان است. این نوع از پارچه که در اکثر چادرهای کوهنوردی میان رده استفاده می‌شود به دلیل تخلخل بالا و تراکم پایین، توسط یه پوشش پلی‌اورتان در مقابل نفوذ آب مقاوم می‌شود. عدد سنجش مقاومت در برابر نفوذ آب چادرهای آرپناز ۲۰۰۰ میلی‌متر اعلام شده، که به نظر برای استفاده‌های روتین و عادی روزمره مناسب است.

کفی چادر کوهنوردی آرپناز از نوع برزنتی بوده و از جنس پلی اتیلن است. این نوع کفی اگر چه به دلیل ضخامت و وزن بالا در چادرهای کوهنوردی منسوخ شده، اما از کیفیت و دوام خوبی برخودار است. همچنین شما مطمئن خواهید بود تا مدت‌ها چادر شما دچار نشت آب به داخل از طریق کف نخواهد بود.

وزن چادر دو نفره کچوا حدود 2,2 کیلوگرم و در مدل 3 نفره حدود 3 کیلوگرم است. این عدد با در نظر گرفتن تمام ملحقات این چادر شامل میخ اتصال به زمین، تیرک‌ها و کیسه بسته بندی است. با این وزن چادر آرپناز در رده معمولی رو به خوب در میان چادرهای مناسب کمپینگ و کوهنوردی قرار می‌گیرد.

اگر شما قصد تهیه این چادر را برای مصارف معمول کمپ و کوهنوردی دارید، با در نظر گرفتن عدم وجود فضای آشپزخانه و طراحی نسبتا قدیمی چادر، این مدل به نسبت قیمت کارایی قابل قبولی خواهد داشت. اما در صورتی که تمایل شما به داشتن امکانات بیشتر، مانند دو درب، تهویه مناسب تر و یا فضای انبار و آشپزخانه است، پیشنهاد می‌شود نیم نگاهی به سایر مدل‌ها داشته باشید.

چادرهای کچوا را در بخش فروشگاه اردو ۳۶۰ ببینید

۲- چادر کوهنوردی کچوا آرپناز فرش اند بلک ۲ و۳ (fresh & black Arpenaz)

این مدل از سری چادرهای آرپناز، یکی از محبوب ترین انواع آن در بین کوهنوردان و طبیعت گردانی است که با کوله سفر می‌کنند. علت نام گذاری این محصول، ویژگی منحصر بفرد پوش داخلی آن است. کچوا در تولید چادر فرش اند بلک از متریالی استفاده کرده که علاوه بر مقاومت در برابر عبور نور، کمترین میزان جذب انرژی گرمایی را دارد. همچنین با استفاده از رنگ سفید در پوش اول این جذب را به حداقل خود رسانده. بنابراین فضای داخلی چادر همواره خنک و بدون نور خواهد بود.

چادر کچوا مدل fresh and black

این ویژگی به کوهنورد کمک می‌کند در تمام شرایط جوی، از چادر خود با آسودگی خاطر استفاده کند. خصوصا در تابستان با عدم افزایش دمای داخلی به کوهنوردان امکان استراحت داخل چادر را می‌دهد. همچنین تاریکی مطلق داخل آن برای صعودهای شبانه که نیاز به استراحت در روز دارد بسیار مناسب است.

فرش اند بلک یکی از با کیفیت ترین چادرهای کچواست که می‌توان تهیه نمود. همچنین قیمت آن نسبت به کیفیت و کارایی قابل قبول است. تیرک‌های چادر از جنس فایبر گلاس بوده اما تراکم بالای تیرک‌ها آنها را بسیار مقاوم نموده است.

کچوا اطلاعات فنی دقیقی در رابطه با چادر فرش اند بلک خود منتشر نکرده، با این حال طبق اعلام رسمی این کمپانی، این چادر در برابر نفوذ آب تا ۲۰۰۰mm مقاوم است همچنین توانایی تحمل بادهایی تا ۴۰ کیلومتر در ساعت را در تونل باد داشته. که این بدان معنا است اگر چه مقاومت باد خوبی دارد اما شاید برای صعودهای بلند همراه با کوران هوا کمی بیشتر در انتخاب این چادر دقت کنید.

طبق بازخوردهای کاربران از سرتاسر دنیا، با کیفیت ترین مدل چادر کوهنوردی کچوا این مدل‌های آرپناز fresh & black است.

چادر کوهنوردی فرش اند بلک fresh and black

۳- چادر کوهنوردی کچوا ۲ ثانیه ای فرش اند بلک (Qachua ۲ seconds, fresh & black)

یکی دیگر از محصولات کمپانی Qachua، چادر‌های ۲ ثانیه ای است. این چادرها که در ظرفیت‌های ۲ و ۳ نفره تولید می‌شود همانطور که از اسم آن پیداست می‌توانند به راحتی و در مدت زمان کوتاه برپا شوند. معمولا افرادی که با خودرو به سفر و برنامه‌های کمپینگ عزیمت می‌کنند. یا افرادی که برای برنامه‌های خاص بدون کوله کشی به کوهنوردی و سفر می‌روند از این مدل چادرهای اتوماتیک استفاده می‌نمایند.

کچوا در طراحی این چادر سنگ تمام گذاشته. معمولا چادرهای اتوماتیک را به عنوان غیر مقاوم و غیر کاربردی می‌شناسند. همچنین ابعاد بزرگ این چادرها را یکی از ضعف‌های آنها می‌دانند با این حال چادر ۲ ثانیه این کمپانی هیچ یک از این ویژگی‌ها را ندارد. با اینکه از نظر ابعاد در حالت جمع شده بزرگ تر از چادرهای کوهنوردی تیرک دار معمولی است، اما باز هم ابعادی معقول و قابل حمل دارد.

چادر کوهنوردی کچوا مدل 2 second

از سوی دیگر به جای مکانیزم فنر، کچوا از بند‌های برپایی در این چادر استفاده کرده. این بندها در زمان برپایی کشیده می‌شوند و موجب برپایی آن خواهند شد و در زمانی که تصمیم برای آزاد کردن و جمع کردن چادر گرفته می‌شود به راحتی قابل آزاد سازی هستند. که در ویدیو ضمیمه این پست کارکرد آن دیده شده.

نحوه باز و بست چادر کچوا مدل 2 ثانیه‌ای ( 2 seconds )

از نظر ویژگی‌های فنی نیز، با وجود اینکه هر دو پوش چادر سرهم و نزدیک به هم هستند، بازهم مقاومت در برابر آب بسیار بالایی حاصل شده. همچنین وجود بند‌های اتصال به زمین، و ساختار گنبدی چادر آنرا در مقابل باد بسیار مقاوم ساخته. متریال پوش اول هم مانند مدل‌های fresh & black از بهترین متریال برای جلوگیری از جذب انرژی و ورود نور خورشید استفاده شده تا استراحتی آسوده برای شما به ارمغان آورد.

فرشته علی زاده
ارسال دیدگاه