همه چیز درباره درای بگ و کاربردهای آن، درای بگ چیست؟

انواع درای بگ و کاربردهای آن

از درای بگ‌ها تقریبا در اکثر فعالیت‌های طبیعت گردی استفاده می‌شود. عبارت درای بگ به معنای، ساک خشک، درواقع همان ساک یا کیف ضد آبی است که برای جلوگیری از خیس شدن لوازم سفر خود استفاده می‌شود. این وسیله مشخصات و ویژگی‌های گوناگونی دارد که هر یک برای یک نوع فعالیت قابل انجام است. انتخاب و خرید درست یک ساک ضد آب ورزشی به شما کمک می‌کند تا تجربه بهتری از فعالیت خود داشته باشید. ما در این مقاله ویژگی‌های عمومی کیف‌های ضد آب، شامل طراحی، متریال مورد استفاده و حجم را بررسی کرده وفعالیت‌هایی که در آن نیاز به کیسه و کیف ضد آب خواهید داشت را معرفی کرده‌ایم.‌ لذا شما خواهید توانست به راحتی با استفاده از این راهنما نسبت به خرید کیسه ضد آب متناسب با نیاز و فعالیت خود اقدام نمایید.

ویژگی‌های عمومی درای بگ‌ها

ساک‌های ضد آب دارای ویژگی‌های در خصوص نوع طراحی، نوع استفاده، حجم و فضای قابل استفاده و همچنین پارچه (متریال) مورد استفاده هستند، هریک از این ویژگی‌های روی کارایی و نحوه استفاده از درای بگ تاثیر دارد و باید بر اساس نیازهای فردی ارزیابی شوند.

ویژگی‌های عمومی درای بگ‌ها

انواع ساک ضد آب از نظر اندازه

حجم یا اندازه کیف شما مستقیما با مقدار باری که نیاز به حمل آن دارید در ارتباط است. ما در رابطه با انواع فعالیت‌ها و حجم استاندارد مورد نیاز هریک نسبت به ابزار و وسایلی که همراه خواهید داشت در همین مقاله صحبت می‌کنیم. اما مهمترین مطلبی که در رابطه با حجم درای بگ‌ها باید بدانید، نحوه نمایش و سنجش آن است.

حجم ساک‌های ضد آب همانند کیف‌ها و کوله‌ها با شاخصه لیتر اندازه گیری می‌شوند. و می‌توانند از ۲ لیتر تا ۹۰ لیتر و حتی بیشتر دارای حجم باشند. باید دقت کنید که داخل کیسه‌های ضد آب برعکس کوله پشتی‌ها تفکیک نشده و معمولا یک فضای یک‌پارچه قرار دارد. لذا شما به جز استفاده از سایر ابزازهای تفکیک مانند کیسه تفکیک، امکان دسته بندی فضای داخل را نخواهید داشت.

انواع ساک ضد‌آب برای فعالیت‌های گوناگون در فروشگاه لوازم طبیعت گردی اردو۳۶۰

طراحی و نوع کاربری

ساک و کیف ضد آب تقریبا همانند کیف و ساک‌های عادی ساخته و تولید می‌شوند. ویژگی اصلی این کیف‌ها خاصیت ضد آبی آنها است که وسایل و ابزار درون خود را از رطوبت و خیس شدن حفظ می‌کنند. بنابراین همانند کیف‌ها، این وسیله می‌تواند در قالب کوله پشتی، ساک دستی، کیف کمری، کیف دوشی و حتی کیف دستی عرضه شود. طراحی این کیف‌ها بنا به کاربری آن‌ها متفاوت است. نکته قابل توجه سادگی درای بگ‌ها نسبت به کیف‌های عادی است. معمولا آن‌ها فاقد جیب و بندهای بیرونی بوده و از ظاهر ساده ای برخوردار هستند. علت اصلی این موضوع هم راحتی در استفاده، افزایش ایمنی و کاهش وزن کیف ضد آب است.

متریال بدنه درای بگ‌ها

بدنه کیسه‌های ضد آب عموما از نایلون، پلی‌استر و پارچه‌های مشابه که در برابر نفوذ آب مقاوم هستند ساخته می‌شوند. بنا به کاربری مورد نظر، نوع این پارچه و همچنین ویژگی‌های آن مانند ضخامت و مقدار فشردگی بافت خصوصا در انواع نایلونی متفاوت است. در هنگام خرید درای بگ باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که ضخامت پارچه در کارایی و مقاومت آن در برابر نفوذ آب بسیار موثر است.

بهترین درای بگ‌ها برای فعالیت‌های گوناگون

همانطور که اشاره شد بیشتر فعالیت‌های طبیعت گردی نیاز به ساک و کیف ضد آب دارند. علت این موضوع در ارتباط بودن مستقیم و غیر مستقیم شما با آب و رطوبت است. ممکن است شما قصد فعالیت در رودخانه، دریا و دریاچه‌ها را داشته باشید. در این حالت درای بگ به شما کمک خواهد کرد تا وسایل حساس خود مانند لوازم الکتریکی را از تماس با آب محافظت کنید. در بعضی از موارد نیز، حضور شما در مناطق معتدل، بارانی و شرجی شمارا به صورت غیر مستقیم در معرض رطوبت و باران قرار می‌دهد. به همین علت مجددا یک کیسه ضد آب خوب می‌تواند لوازم شما، خصوصا البسه و لوازم خواب را از گزند آب در امان نگاه دارد.

بهترین درای بگ برای فعالیت های طبیعت گردی

ورزش‌ و تفریحات آبی

از برجسته ترین فعالیت‌ها که در آن لزوم استفاده از درای بگ احساس می‌شود، ورزش‌های آبی است. این ورزش‌ها در گروه‌های متفاوتی تعریف می‌شود و شامل ماجراجویی، ورزش و پیمایش‌های بلند است. بنابر این همراه داشتن یک کیسه ضد آب مناسب در این برنامه‌ها بسیار کاربردی خواهد بود.

بهترین درای بگ برای پدل بردینگ، موج سواری و ورزش‌های ساحلی

برای پدل برد و تفریحات ساحلی، استفاده از یک کیسه ضد آب معمولی برای محافظ لوازم الکتریکی شما، مانند دوربین، شارژر و تلفن همراه کافی خواهد بود. عموما در این ورزش‌ها کیسه لوازم شما به طور کامل در آب غرق نخواهد شد و همچنین تماس این کیسه با اجسام سخت همراه نیست.

اگر قصد یک فعالیت کوتاه چندساعته دارید، می‌توانید از یک ساک ۱۵ الی ۳۵ لیتری استفاده کنید. این ساک‌ها در مدل‌های کوله ای و دستی (Hand Bag) قابل استفاده هستند. همچنین در سفرهای ساحلی نیز، استفاده از ساک ضد آب برای محافظت وسایل، البسه و حتی حوله موجب خشک ماندن و همچنین در امان ماندن ابزار شما در برابر شن خواهد شد.

یکی دیگر از انواع کیف ضد آب، کیف ضد آب تلفن همراه است که در این برنامه‌ها کاربردی است و پیشنهاد می‌شود در کنار ساک اصلی خود حتما یک کیف مخصوص موبایل همراه داشته باشید.

کیف ضد آب تلفن همراه

بهترین درای بگ برای پدل بردینگ، موج سواری و ورزش‌های ساحلی

برعکس پدل بردینگ، فعالیت‌های رودخانه نوردی، دره نوردی و رفتینگ در دسته فعالیت‌های پر حرکت قرار می‌گیرند. در این فعالیت‌ها خصوصا کیسه شما ممکن است برای مدت زمان زیادی درون آب مغروق باشد، مثل زمانی که از آبشار یک دره فرود می‌آیید. بنابر این انتخاب یک درای بگ با پارچه ضخیم و رویه محافظت شده مناسب است. توصیه می‌کنیم برای این فعالیت‌ها حتما از ساک ضد آب با رویه نایلون و روکش PVC استفاده نمایید تا محموله بار شما در برابر برخورد با اجسام تیز محافظت شود.

کیسه‌های مورد استفاده در این فعالیت‌ها، عموما به صورت کوله پشتی بوده و باید دارای طراحی مناسب برای باقی ماندن روی دوش شما باشند. همچنین به دلیل استفاده شما فقط از یک درای بگ، مدل‌های مورد استفاده در این ورزش‌ها دارای یک یا دو جیب بیرونی برای دسترسی سریع به وسایلی است که نیاز به محافظت در برابر آب ندارند. بنابر این حتما به این ویژگی توجه کنید، و در صورت نیاز کیسه‌ای انتخاب نمایید که دارای جیب بیرونی باشد.

رفتینگ و لوازم مورد نیاز

همانند فعالیت قبلی، پیشنهاد می‌کنیم حتما از انواع کیف ضد آب موبایل استفاده نمایید. این کیف‌ها خصوصا در برنامه‌های رفتینگ و رودخانه نوردی نجات دهنده تلفن همراه شما خواهند بود، علاوه بر آن به راحتی خواهید توانست از دوربین تلفن خود استفاده کرده و تصاویر مناسبی ضبط کنید.

بهترین کیسه ضد آب برای فعالیت‌های اوتدور و طبیعت گردی در شرایط شرجی و بارانی

معمولا این دسته از فعالیت‌ها نیاز به یک کیسه ضد آب حجیم ولی سبک دارند. البسه، کیسه خواب و وسایل الکترونیکی از مواردی هستند که در مناطق بارانی و شرجی در معرض آسیب قرار دارند. برای حفظ این لوازم، می‌توانید از درای بگ‌های سبک و معمولی استفاده کنید، معمولا حجم این کیسه‌های ضد آب حدود 15 الی 25 لیتر است. انواع دیگر کیف ضد آب نیز که به صورت کوله پشتی کامل تولید شده اند موجود است. این کیف‌های کوله ای از پارچه‌های بخصوص مانند آکسفورد و نایلون با روکش پلی اورتان تولید می‌شوند که در برابر نفوذ آب در بارندگی و همچنین هوای شرجی مقاومت خوبی دارند.

کوله پشتی ضد آب طبیعت گردی

خورجین‌های ضد آب دوچرخه (سایکل توریست)

خورجین دوچرخه یکی از مهمترین ابزارها و وسایلی است که در سفرهای سایکل توریست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا این خورجین‌ها در همه سفرها باید ضد آب باشند، مگر حالتی که شما مطمئن خواهید بود در معرض آب و رطوبت قرار نمیگیرید.

از انواع کیسه‌های ضد آب می‌توان به خورجین دوچرخه اشاره کرد. این کیف‌ها که در سمت انتهایی دوچرخه و در بعضی موارد در میانه آن متصل می‌شوند، باید در برابر آب مقاوم باشند تا مهمترین لوازم شما شامل چادر کمپینگ، کیسه خواب و البسه گرم رطوبت زده نشوند.

شکل خورجین‌ها به صورت محفظه‌هایی هستند که از بالا باز شده و پر می‌شوند. پارچه آن‌ها باید ضخیم باشد تا در برابر برخورد اجسام تیز مقاومت داشته باشند همچنین معمولا رنگ این خورجین‌ها از جهت دیده شدن مهم است.

شکل خورجین‌ها به صورت محفظه‌هایی هستند که از بالا باز شده و پر می‌شوند. پارچه آن‌ها باید ضخیم باشد تا در برابر برخورد اجسام تیز مقاومت داشته باشند همچنین معمولا رنگ این خورجین‌ها از جهت دیده شدن مهم است.

خورجین دوچرخه برای سایکل توریست

درای بگ‌های مناسب سفرهای آفرودی

در سفرهای آفرودی، درای بگ‌ها نقش بسیار مهمی دارند. این کیسه‌ها لوازمی که خارج از ماشین و در معرض آسیب دیدن توسط بسیاری از عوامل محیطی قرار دارند قرار می‌گیرند. تصور کنید که قصد سفر به یک دریاچه بکر طبیعی دارید، و باید لوازم کمپ و اسکان خود، همچنین لوازم و تجهیزات الکتریکی مانند چراغ، شارژرهای خورشیدی و حتی دوربین حرفه‌ای خود را روی ماشین حمل کنید. در این حالت استفاده از کیسه‌های ضد آب قوی و بزرگ بسیار ضروری خواهد بود.

معمولا حجم این کیسه‌ها حدود ۸۰ الی ۱۲۰ لیتر است، و دارای بدنه بسیار مقاومی هستند. همچنین دستگیره‌ها طوری قرار گرفته که در صورت سنگین شدن محموله، به راحتی توسط دو نفر قابل جابجایی باشد. در انتخاب این کیسه‌ها باید به حجم و ابعاد آن‌ها توجه ویژه ای داشته باشید. لوازم آفرودی عموما دارای ابعاد غیر منعطفی هستند که باید به صورت کامل در داخل کیسه جای بگیرند.

برای آشنایی بیشتر با انواع ساک‌های ضد آب و مشاهده مشخصات و ویژگی‌ها می‌توانید به فروشگاه لوازم کمپینگ و طبیعت گردی اردو مراجعه نمایید.

شما می‌توانید پیشنهادات، سوالات و نظرات خود را از طریق بخش نظرات همین مقاله با ما درمیان بگذارید.

سوالات رایج در خصوص انواع کیسه‌های ضد آب

بهترین درای بگ برای پدل بردینگ و موج سواری چیست؟

برای پدل برد و فعالیت‌های ساحلی استفاده از یک کیسه ضدآب معمولی توصیه می‌شود. این کیسه‌ها دارای دستگیره بوده و معمولا یک بند دوشی به همراه خود دارند. جنس بدنه کیسه‌های ضد آب از نوع پلی‌استر یا نایلون‌های نیمه ضخیم بدون پوشش PVC است، همچنین حجم پیشنهادی برای این فعالیت در حدود 15 الی 35 لیتر بسته به نوع استفاده شما خواهد بود.

بهترین درای بگ چه ویژگی هایی دارد؟

1- یک کیسه ضد آب خوب باید در برابر نفوذ آب در حالت مغروق مقاوم باشد، از این جهت آب بندی خوب درب و درزهای کیسه بسیار مهم است
2- مقاومت رویه درای بگ در برابر آسیب فیزیکی خصوصا در برخورد با اجسام تیز بسیار مهم است. برای این موضوع کمپانی‌های بزرگ روی پارچه اصلی محصولات خود از متریال PVC و یا پوشش‌های پلی‌اورتان استفاده می‌کنند
3- کیسه ضد آب مناسب فعالیت‌های ورزشی باید قابلیت حمل به صورت‌های مختلف را داشته باشد، از اینرو داشتن بندهای کوله پشتی، بند دوشی و دستگیره روی درای بگ خصوصا انواع مورد استفاده در دره نوردی و رفتینگ بسیار مهم است

درای بگ چیست؟

درای بگ یک کیسه ضد آب است که برای حفظ وسایل حساس، مانند لوازم الکترونیکی و البسه در برابر رطوبت و خیس شدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کیسه‌ها 100% در برابر نفوذ آب مقاوم هستند و در برنامه‌های رفتینگ، پدل برد و ورزش‌های ساحلی، دره نوردی، رودخانه نوردی و پیمایش در مناطق شرجی و بارانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این کیسه‌ها دارای حجم‌های گوناگونی بسته به نوع استفاده هستند.
ابراهیم موسوی
ارسال دیدگاه