راهنمای انتخاب بهترین ظروف سفری کمپینگ و لوازم پخت غذا در طبیعت

راهنمای خرید ظروف سفری کمپینگ

پخت و پز و صرف انواع غذا و نوشیدنی در طبیعت یکی از لذت بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که در برنامه‌های کوهنوردی و کمپینگ تجربه می‌شود. خصوصا اگر به صورت گروهی به کمپ رفته باشید، پختن یک شام حسابی در طبیعت بکر می‌تواند بهترین خاطره گروه را رقم بزند، برای این منظور نیاز است تا ظروف سفری کمپینگ‌ و لوازم پخت غذا در طبیعت را همراه داشته و از آن مهمتر، آنها را درست و بجا انتخاب کرده باشید.

بهترین ظروف کمپینگ سبک و ارزان

ما در این راهنما به شما کمک می‌کنیم تا تجهیزات موردنیاز خود مانند ظروف سفری کمپینگ‌ را بشناسید و علاوه بر آن بتوانید بهترین آن را متناسب با نیاز خود خریداری نمایید. در این مقاله همه لوازم از قاشق و چنگال و ظروف، تا نحوه انتخاب اجاق و سرشعله کوهنوردی و سفری و همچنین لوازم شست‌و‌شو به دقت بررسی شده‌اند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام برای انتخاب لوازم و تجهیزات مورد نیاز خود، حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

لوازمی که برای پخت و صرف غذا در طبیعت و همچنین تهیه نوشدنی‌ها نیاز خواهید داشت

تجهیزات پخت و پز در کمپینگ و فعالیت‌های بیرون خانه، تقریبا کارایی مشابهی با تجهیزاتی دارند که ما در خانه‌ و آشپزخانه خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم. با این تفاوت که این موارد سبک تر، کم حجم تر و دارای ویژگی‌هایی متفاوتی مانند شست‌و‌شوی راحت‌تر نسبت به تجهیزات خانگی هستند.

بنابراین هر آنچه شما در آشپزی خانه مورد استفاده قرار می‌دهید، در طبیعت نیز به آن ‌نیاز خواهید داشت.

ما در مقاله پیش رو تمام این تجهیزات را یک به یک، به صورت دقیق بررسی می‌کنیم. برای شروع و معرفی، لیست زیر شامل ظروف سفری کمپینگ‌ مورد نیاز برای پخت غذا در طبیعت می‌شود:

خرید قابلمه و ماهیتابه کمپینگ از فروشگاه اردو360

خرید ظروف کمپینگ از فروشگاه اردو

  • ۱- قاشق و چنگال طبیعت گردی

قاشق و چنگال طبیعت گردی یکی از مواردی است که حتما مورد نیاز شما خواهد بود. چه در زمان طبخ غذا و چه در زمان صرف آن، این وسیله حیاتی به کار شما خواهد آمد.

  •  
  • ۲- لیوان

لیوان شخصی هم یکی از موارد ضروری نه فقط در سفرهای کمپینگ، بلکه در کلیه سفرها است. بنابراین این مورد را هرگز فراموش نکنید.

  •  
  • ۳- کتری کوهنوردی

کتری نیز همانطور که از اسم آن پیداست، وظیفه تهیه آب جوش و همچنین دم کشیدن چای را برای شما ایفا خواهد کرد. اگر چای خور هستید حتما قسمت مربوط به خرید کتری کوهنوردی را مطالعه کنید.

  •  
  • ۴- اجاق سفری و سرشعله کوهنوردی

بدون آتش و اجاق مناسب، پخت غذا در طبیعت ممکن نخواهد بود. اجاق‌های گازی، اجاق بنزینی، اجاق های هیزمی و حتی اجاق الکلی از جمله مواردی هستند که در سفرهای کمپینگ و کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین حتما نسبت به انتخاب صحیح اجاق سفر خود دقت لازم را داشته باشید.

شما می‌توانید راهنمای انتخاب بهرین سرشعله کوهنوردی را در پست مربوطه مطالعه نمایید.

  •  
  • ۵- قابلمه و ظروف سفری کمپینگ‌

شاید یکی از مهمترین لوازم پخت غذا در طبیعت همین مورد باشد. انتخاب صحیح قابلمه و ماهیتابه می‌تواند موجب راحتی و آسایش شما و همچنین تجربه بهتر از پروسه تهیه غذا شود.

  •  
  • ۶- لوازم جانبی مانند ادویه پاش سفری

ادویه در کنار مواد اولیه و ظروف نگهداری غذا هم از واجباتی است که برای طبخ غذا در برنامه های کمپینگ به کار شما خواهد آمد. بنابراین حتما به تهیه و خرید وسیله کارا و مطمئن در این خصوص دقت کنید. ما در این مقاله در خصوص ظروف سفری کمپینگ‌ مورد استفاده برای نگهداری ادویه اطلاعاتی ارائه کرده‌ایم.

انتخاب قاشق و چنگال سفری و طبیعت گردی

در بازار انواع قاشق و چنگال طبیعت گردی و سفری با اندازه‌ها و شمایل متفاوت وجود دارد. مهمترین ویژگی این وسیله دقت به اندازه و وزن آن است. طبیعتا قاشق و چنگال‌های عادی که در منزل استفاده می‌شود، علاوه بر وزن زیاد، طول زیادی داشته و مناسب کوله پشتی کوهنوردی نخواهند بود. همچنین یکی از ویژگی‌های مهم این محصولات که مخصوص برنامه‌های طبیعت گردی تولید شده‌اند، امکان شست و شوی راحت آنها است.

قاشق و چنگال سفری کمپ

شما می‌توانید بسته به نیاز خود یک ست قاشق و چنگال جداگانه یا یک قاشق دو کاره تهیه کنید. قاشق های دوکاره هم عمل قاشق و هم عمل چنگال را به صورت همزمان برای شما ایفا می‌کنند. این قاشق‌ها برای افرادی که وابستگی به چنگال ندارند و همچنین از غذاهای ساده استفاده می‌کنند بسیار مفید خواهد بود.

در بعضی از انواع ظروف سفری کمپینگ‌، قاشق و چنگال طبیعت گردی به صورت ست عرضه شده، که قابل استفاده هستند.

قاشق تیتانیوم سبک سفری

جنس قاشق و چنگال طبیعت گردی معمولا از نوع الومینیوم آنودایز شده است. انواع استیل این ابزار نیز وجود دارد که قیمت‌های کمتری نسبت به آلومینیوم و تیتانیوم دارد، که البته وزن آن‌ها بیشتر است.

در بعضی از انواع ظروف سفری کمپینگ‌، قاشق و چنگال طبیعت گردی به صورت ست عرضه شده، که قابل استفاده هستند.

تیتانیوم از جهت مقاومت بسیار بالا، وزن فوق العاده کم و همچنین راحتی شست‌وشو یکی از بهترین متریال هایی است که می‌تواند چه در قاشق و چنگال چه در سایر لوازم پخت غذا در طبیعت مورد استفاده قرار بگیرد. البته قیمت این محصولات نیز به نسبت کاراییشان بسیار بالاتر خواهد بود.

یکی از بهترین قاشق‌های چندکاره بازار، قاشق مخصوص لایت‌مای‌فایر است. این محصول از پلاستیک خاصی تولید شده که علاوه بر استحکام بالا در برابر فشار، در برابر حرارت نیز مقاومت خوبی دارد و می‌تواند در طبخ غذا به شما کمک کند. (البته باید دقت کنید که این نوع از قاشق‌ها و چنگال‌های غیر فلزی هرگز نباید مستقیما روی حرارت شعله آتش قرار بگیرند.)

مشاهده محصول در فروشگاه لوازم کوهنوردی اردو۳۶۰

قاشق و چنگال لایت مای فایر

قبل از خرید قاشق کمپینگ به این مورد توجه کنید

بعضی از انواع قاشق‌های طبیعت گردی، دارای مکانیزم تاشو هستند. حتما به این مورد توجه داشته باشید که این مکانیزم می‌تواند به مرور زمان یا حتی در ابتدای کار دچار مشکل شده و از کار بیافتد. لذا قبل از تهیه این قاشق‌ها حتما نسبت به کارایی آن توجه داشته باشید. انواع قاشق های تاشو که دارای گیره ثابت هستند، می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشند. این قاشق‌ها بمرور زمان دچار مشکل نشده و کارایی خود را از دست نخواهند داد.

انواع لیوان مناسب برای سفرهای کمپینگ و طبیعت گردی

یکی از لوازم اساسی و اولیه در انواع فعالیت‌های طبیعت گردی، لیوان نوشیدنی است. این لیوان اگرچه کار بسیار ساده‌ای انجام داده و وظیفه پیچیده‌ای ندارد، اما در استفاده طولانی مدت خصوصا در برنامه‌های فنی نقشی استراتژیک خواهد داشت.

در خرید لیوان سفری و کمپینگ به این موارد توجه کنید:

۱- حتما به وزن لیوان توجه داشته باشید، لیوان‌های شیشه‌ای، سرامیکی و سفالی مناسب برای سفرهای کمپینگ و فعالیت‌های ورزشی نیستند. این لیوان‌ها دارای چگالی زیادی بوده و وزن بالایی به کوله پشتی شما تحمیل می‌کنند که خصوصا در برنامه‌های کوله گردی بسیار حایز اهمیت است. استفاده از لیوان‌های سیلیکونی، آلومینیومی و پلاستیکی می‌تواند بهترین گزینه باشد.

  •  

۲- به این نکته توجه داشته باشید که می‌توانید از ظروف سفری کمپینگ‌ خود به عنوان لیوان بهره ببرید. خصوصا در انواع این ظروف مانند ظروف کمپینگ استنلی که دارای طراحی ویژه هستند، امکان استفاده از درب ظروف به عنوان لیوان فراهم شده است.

ست ظروف کمپینگ و کوهنوردی

۳- به شست‌و‌شوی راحت و همچنین مقاومت بدنه در برابر حرارت و تغییر ماهیت دقت کنید. از این جهت استفاده از ظروف فلزی، مانند تیتانیوم یا لیوان‌های آلومینیومی مناسب خواهد بود.

  •  

۴- به حجم لیوان توجه ویژه داشته باشید. بعضی از انواع لیوان‌ها مانند لیوان فایرمپل حجم بسیار کمتری نسبت به سایر لیوان‌ها از کوله پشتی شما اشغال خواهند کرد.

راهنمای انتخاب و خرید کتری کوهنوردی

برای خرید کتری کوهنوردی حتما باید به ظرفیت این وسیله دقت نمایید. اگر قصد سفر به صورت گروهی دارید، انتخاب یک کتری با حجم متناسب با اعضای گروه می‌تواند گزینه بهتری در مقابل حمل کتری کوهنوردی به تعداد زیاد باشد.

در بعضی از انواع ست ظروف کمپینگ، کتری کوهنوردی به صورت ست موجود است. این ظروف به دلیل تناسب با یکدیگر، و امکان حمل به صورت یکجا که فضای کمتری از کوله پشتی کوهنوردی اشغال خواهد کرد گزینه مناسبی برای سفرهای کمپینگ خواهد بود.

کتری کوهنوردی مناسب کمپینگ

راهنمای انتخاب ماهیتابه سفری، قابلمه و ظروف سفری کمپینگ

یکی از مهمتری لوازم و تجهیزاتی ظروف سفری کمپینگ، قابلمه و ماهیتابه است. این وسایل وظیفه پخت و سرو غذا برای شما را بر عهده دارند. کارایی آن‌ها و همچنین کاربردپذیریشان در اولویت تمام ظروف دیگر خصوصا در برنامه‌های شب‌مانی و کمپینگ چند روزه است.

قابلمه و ماهیتابه سفری کمپینگ باید بتواند همانند ظروف عادی پخت و پز وظیفه پخت غذا را انجام دهند. نچسبیدن غذا، سالم بودن فرایند پخت و همچنین انتقال حرارت صحیح از ویژگی‌های فنی این محصولات است.

در کنار این ویژگی‌ها سبکی، حجم کم و قابلیت حمل و استحکام بالا در برابر ضربه و حرارت نیز از جهت کاربردپذیری بسیار مهم خواهد بود.

ماهیتابه و قابلمه کمپ

انواع قابلمه و ظروف سفری کمپینگ برای پخت غذا

انواع قابلمه سفری از نظر جنس به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند:

ظروف آلومینیومی سفری

این ظروف که از قیمت مناسبی برخوردار هستند، از جنس آلومینیوم بوده و عموما با روکش تفلون یا آنودایز آلومینیوم در دسترس قرار دارند. مقاومت مناسب و خوب در برابر حرارت از ویژگی‌های ظروف آلومینومی است.

باید دقت کنید که در شست‌و‌شوی ظروف آلومینومی نسبت به سایر ظروف ساده نبوده و برای برنامه‌هایی که دسترسی به آب محدود است یا طول برنامه به صورت فشرده انجام می‌گیرد چندان مناسب نخواهد بود.

ظرف آلومینیومی کمپ

ظروف روحی

ظروف روحی، سبک، با دوام و بدون ضرر برای سلامت انسان هستند. این ظروف در اندازه‌های متفاوتی قابل تهیه بوده و تقریبا همه ما چندین بار تجربه استفاده از این ظروف را داشته‌ایم.

در مقابل سبکی و مقاومت خوب این ظروف خصوصا در برابر آتش، شست‌و‌شوی بسیار سخت آن قرار دارد. خصوصا که احتمال چسبیدن مواد غذایی به بدنه قابلمه و ماهیتابه وجود دارد و فرایند تمیز کردن را به شدت طولانی خواهد نمود. بنابراین در استفاده از این ظروف باید به این نکته توجه داشته باشید. با این حال یکی از بهترین ظروف سفری کمپینگ قابل استفاده در برنامه‌های طبیعت گردی همین نوع از ظروف است.

در رابطه با ظروف روحی بیشتر بخوانید.

ظرف و قابلمه روحی کمپینگ

ظروف تیتانیوم

تیتانیوم، فلزی مقاوم در برابر حرارت، خط و خش و فشار بوده و بهترین جنس برای پخت و پز غذا به شمار می‌رود.

اگر به دنبال یک ظرف سفری کمپینگ حرفه‌ای هستید، حتما انواع قابلمه و ماهیتابه تیتانیوم را به شما معرفی می‌کنیم. این محصولات به راحتی شست و شو داده شده و غذا روی آن‌ها چسبندگی نخواهد داشت. البته قیمت این ظروف به طور متوسط حدود سه تا چهار برابر انواع ظروف معمولی خواهد بود.

قابلمه و ظرف سفری تیتانیوم

ظرف سفری استیل و سیلیکونی

آخرین مدل از ظرف‌های سفری، انواع استیل و سیلیکونی این ظروف است. انواع ظروف استیل مانند ظرف کمپینگ استنلی، بیشتر مناسب گرم کردن غذاها هستند و برای طبخ غذا کارایی نخواهند داشت. به دلیل وزن بیشتر این ظروف نیز حمل آن دشوار خواهد بود.

 

ظروف کمپینگ سی تو سامیت تاشو سیلیکونی

از طرف دیگر، بعضی از قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های کمیپنگ، مانند محصولات شرکت سی تو سامیت استرالیا، دارای کفی استیل/آلومینیومی و بدنه سیلیکون هستند. این نوع از ظروف با قابلیت تا و جمع شدن خود کمترین حجم از کوله پشتی کوهنوردی را اشغال می‌کنند. اما نقطه ضعف این ظروف، حرارت آتش بوده و امکان قرار دهی آن‌ها مستقیم در تماس با آتش شعله ممکن نخواهد بود. بنابراین کاربردی محدود خواهند داشت.

لوازم جانبی ظروف سفری کمپینگ: ظرف نگهدارنده ادویه در سفر

ظرف یا ادویه پاش سفری، محصولی است که در کنار وسایل پخت و پز شما در طبیعت لازم و حمل آن ضروری خواهد بود. این محصول با نگهداری از ادویه جات شما، آن‌ها را برای هر استفاده تازه و قابل مصرف سرو می‌کند.

یکی از مسائلی که کوهنوردان و طبیعت گردان در پخت غذا با آن روبرو هستند، جذب رطوبت به ادویه جات و عدم امکان حمل و استفاده راحت آن‌ها است. انواع مختلفی از ادویه پاش های سفری در بازا موجود است که از تولید کنندگان آن می‌توان به ادویه پاش سفری لایت مای فایر، ادویه پاش سفری پریموس و ادویه پاش سفری اسنوند اشاره کرد.

مهمترین مساله در خرید ادویه پاش سفری دقت به ظرفیت و آب بندی این محصول است. یک ادویه پاش مناسب باید بتواند حداقل برای دو الی سه وعده غذایی، ادویه با خود حمل کرده و همچنین از اختلاط این ادویه‌ها با یکدیگر جلوگیری کند.

معمولا افراد همیشه برای چاشنی و ادویه غذا، مقداری نمک، مقداری فلفل، و یک ادویه شخصی مانند آویشن یا سیر همراه خود می‌برند. بنابراین بیشتر ادویه پاش‌های سفری دارای محفظه 3 تایی از این موارد هستند.

ادویه پاش سفری کمپینگ

در صورتی که شما از ادویه جات بیشتری استفاده می‌کنید می‌توانید از چند محصول در کنار یکدیگر استفاده نمایید. ادویه پاش لایت مای فایر، یکی از بهترین محصولات در این زمینه است.

ما از طریق پیام‌های همین مقاله پذیرای پیشنهادات و انتقادات شما هستیم. شما می‌توانید نقطه نظرات، پیشنهادات و تجربیات مرتبط خودرا با ما به اشتراک بگذارید. 

ابراهیم موسوی
ارسال دیدگاه