آموزش پدل برد برای همه! چطور و از کجا شروع کنیم؟

استندآپ پدل برد یا SUP به معنای پارو زنی ایستاده روی آب، یکی از ورزش های جذاب و هیجان انگیز آبی است. بدلیل اینکه کاربر در طول فعالیت خود روی آب ایستاده، این ورزش حس و تجربه ای متفاوت از آنچه در سایر ورزش‌ها تجربه می‌شود برای شما به ارمغان می‌آورد. از سوی دیگر یادگیری و آموزش پدل برد برعکس آنچه به نظر می‌رسد بسیار راحت است و این موضوع بر دلایلی که باید این ورزش را دوست داشته باشید اضافه می‌کند!

در کنار تمام مزایای تفریحی و جذاب، ورزش پدل برد یکی از ورزش های فول بادی است که تمام عضلات بدن را درگیر خود کرده و یک فعالیت کامل ورزشی به حساب می‌آید. از اینرو شما می‌توانید روی آن به عنوان یک ورزش تخصصی و بادی اکسسایز حساب کنید.

اگر شما هم به این ورزش علاقه مند شده‌اید و قصد تجربه این تفریح – ورزش را دارید، دانستن نکاتی در رابطه با آموزش پدل برد، نحوه استفاده و تجهیزات آن می‌تواند برای شما مفید و راه گشا باشد.

آموزش پدل برد، از پدل برد می‌توان در آب های آزاد، دریای جنوب کشور، کیش و خلیج فارس استفاده نمود

نکاتی که قبل از شروع یادگیری پدل برد باید بدانید

  • چه تجهیزاتی برای شروع این ورزش نیاز است؟ البته که برد پارو زنی، اولین و مهمترین این تجهیزات است. اما چند ابزار جانبی هم برای شروع نیاز خواهید داشت که ما در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم
  • تکنیک های استفاده از پدل برد و ایستادن روی آب چیست؟ چگونه از ابزار و برد خود به درستی استفاده کنیم تا هم از گزند آسیب فیزیکی در امان باشید و هم از این ورزش نهایت لذت را ببریم؟
  • فوت کوزه گری این ورزش چیست؟ چگونه بدون آموزش حرفه ای اولین تمرین آماتور پدل برد خود را داشته باشید؟

تجهیزات مورد نیاز برای شروع ورزش پدل برد

  • خبر خوش اینکه برای استفاده از این ورزش هیجان انگیز و مفرح، فقط چند قلم بیشتر لوازم نیاز نخواهید داشت! برعکس سایر ورزش‌ها که شاید نیاز به تجهیزات متعدد با ویژگی های گوناگون باشد، استند آپ پدل بردینگ، فقط چند قلم ابزار و لوازم حیاتی نیاز خواهد داشت. ابزارهای آموزشی پدل برد برای یادگیری یا آموزش پدل برد تفاوتی با انواع غیر آموزشی و حتی حرفه ای آن ندارد. از اینرو نیازی نیست برای یادگیری این ورزش هزینه اضافه پرداخت نمایید.

  • برد اصلی

برد اصلی اولین چیزی است که شما برای یادگیری پدل برد به آن نیاز خواهید داشت. این بردها در اندازه ها گوناگون برای کاربری های گوناگون در دسترس کاربران است. اما بردهایی وجود دارد با عنوان All Around که برای استفاده های ورزشی معمول و تفریحی قابل تهیه بوده و در اکثر موارد کاربری دارند.

تخته پدل برد رد
  • پارو

پاروی پدل برد یکی دیگر از لوازمی است که معمولا به همراه خود برد به بازار عرضه می‌شود. وظیفه پارو استفاده از نیروی دست برای حرکت درون آب است. همچنین از پارو برای ایستادن در آب یا حفظ تعادل هم استفاده می‌شود. از موارد مهم در انتخاب یک پاروی مناسب، وزن آن و ساختار بدنه پارو است. وزن پارو در مدل های کربنی کمتر از انواع دیگر بوده و همچنین مقاومت و طول عمر آن بیشتر است.

  • لیش

پابند یا لیش، یکی از تجهیزات جانبی پدل برد است که در سال‌های اخیر به همراه همه بردها عرضه می‌شود. این وسیله وظیفه محافظت از برد شما در هنگامی که درون آب افتاده‌اید را دارد. لیش یا پابند، با اتصال شما به بدنه برد به وسیله یک بند دو الی سه متری، پدل برد را در نزدیکی شما نگه می‌دارد و از دور شدن و گم شدن برد در هنگامی که کاربر درون آب است جلوگیری می‌کند. این وسیله یکی از ابزارهای ضروری ایمنی در دوره آموزش پدل برد است که حتما باید از آن استفاده نمایید.

لگ روپ در پدل برد نقش ایمنی و نگهدارنده شما را دارد. leash
  • جلیقه نجات

لایف سوت یا جلیقه نجات یکی دیگر از ملزومات استفاده از پدل برد است. خصوصا اگر به شنا آشناییت ندارید یا در آب‌های آزاد و مواج شنا می‌کنید، استفاده از جلیقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در دنیا استفاده از ورزش پدل برد در بعضی نقاط بدون ابزار نجات ممنوع است و همراه داشتن جلیقه و همچنین سوت نجات در بعضی از کشور در هنگام پارو زنی اجباری است.

جلیقه نجات برای استفاده از پدل برد
  • لباس مناسب

لباس مناسب پدل برد به صورت استاندارد وجود ندارد. از آنجایی که پدل بردینگ یک ورزش چهارفصل بوده و در همه شرایط آب و هوایی امکان استافده از آن وجود دارد، در هر شرایطی لباس مناسب را می‌توانید تهیه کنید. عموما لباس ها در تابستان و فصل های معتدل سال سبک، آب گریز و مناسب شنا است. و همچنین در زمستان وت سوت ها با ضخامت های متفاوت مورد استافده قرار می‌گیرد.

لباس مناسب برای پدل برد و موج سواری

تکنیک های مقدماتی پارو زنی ایستاده روی آب

بیشتر افراد با کمی تمرین و استفاده از تکنیک های عمومی قادر خواهند بود روی برد خود براحتی بایستند و پارو بزنند. اعمال اصلی و پایه که در حین آموزش پدل باید یادبگیرید، در این سه حوزه قرار می‌گیرند:

  1. ایستادن روی برد
  2. حفظ تعادل
  3. افتادن در آب و بازگشت بروی برد
بهترین پدل بردها برای فعالیت های آماتور و حرفه‌ای را در فروشگاه اردو۳۶۰ ببینید

آموزش پدل برد، مرحله ۱: چگونه روی برد بایستیم؟

برای ایستادن روی برد خود، لازم است موارد زیر را رعایت و تمرین نمایید، همچنین مشاهده ویدیوهای مربوط به آموزش پدل برد در این رابطه می‌تواند مفید باشد.

اینفوگرافی زیر برای یادگیری سریع نحوه ایستادن روی پدل برد تهیه شده:

چگونه سوار پدل برد شویم؟ آموزش پدل برد
  • همیشه برای سوار شدن روی برد در محلی قرار بگیرید که عمق آب تا زیر زانوی شما باشد. در این حالت هم به برد مسلط هستید هم دچار شناوری در آب نخواهید شد.
  • با توجه به اینکه نقطه ثقل بردها، دقیقا در محلی است که دستگیره وسط قرار گرفته، حتما از این نقطه اقدام به سوار شدن نمایید. زانوی مخالف خود را در ۱۰ سانتی متری دستگیره قرار داده، و با استفاده از پارو مطابق شکل تعادل برد را حفظ نمایید.
  • پس از اینکه از تعادل و وضعیت خود مطمئن شدید، زانوی دیگر را در ۱۰ سانتی متری طرف مقابل دستگیره قرار دهید. در روی زانوهایتان نشسته و نیم خیز تعادل خود را حفظ کنید.
  • یک پای خود را بلند کرده و برای بلند شدن خیز بردارید. سپس در یک حرکت روی پدل برد خود بایستید. شاید دو یا سه بار اول حفظ تعادل کار سختی باشد، ولی پس از آن این مراحل به راحتی انجام خواهد شد.

یک نکته طلایی: به جای نگاه کردن به برد و نزدیکی خود، حداقل به فاصله چهارمتری برد نگاه کنید. در این حالت تعادل شما به طرز چشم گیری افزایش پیدا خواهد کرد! این تکنیک اصلی یادگیری و آموزش پدل برد برای حفظ تعادلاست.

آموزش پدل برد، مرحله ۲: چگونه تعادل خود را حفظ کنیم و پارو بزنیم؟

بعد از اینکه برای اولین بار روی برد خود ایستادید، نوبت به حرکت در آب و حفظ تعادل می‌رسد. برای این منظور شما نیاز به پارو خواهید داشت، پارو وظیفه انتقال نیروی دست شما به آب را ایفا می‌کند. برای پارو زنی نکات زیر می‌تواند در کسب تجربه بهتر از اولین پاروزنی شما مفید باشد.

  • پای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید. این کار باعث افزایش تسلط شما روی برد خواهد شد. همچنین قرار دادن پا در زاویه عمود بر بدن نیز بر تسلط شما به برد خواهد افزود.
  • خم کردن زانو ها و شل کردن عضلات بدن، علاوه بر افزایش تسلط شما به برد، انرژی کمتری از شما صرف می‌کند و فرایند آموزش پدل برد را لذت بخش‌تر خواهد نمود، پس موقعیت مناسب خود را پیدا کنید و شناوری لازم را حفظ نمایید.
  • زاویه سر شما باید افقی و نگاه به روبرو باشد، از اینکه به پاهای خود و نزدیکی برد نگاه کنید بپرهیزید.

نحوه دست گرفتن پارو، بسیار ساده است، یکی از مواردی که لازم است قبل از سوار شدن بر روی برد چک کنید. ارتفاع مناسب پارو خواهد بود. زمانی که پارو را در کنار پای خود قرار می‌دهید، انتهای دستگیره آن باید به زیر مچ شما در حالتی که دستانتان به صورت عمودی و رو به بالا است برسد. در صورتی که ارتفاع بیشتر یا کمتر باشد، حفظ تعادل شما روی آب سخت تر خواهد بود. لذا نسبت به تنظیم ارتفاع پارو اقدام کنید.

برای پارو زنی استفاده از نکات زیر مثمر ثمر خواهد بود:

۱. جهت پارو را بشناسید. پاروهای پدل برد، جهت جلو و عقب دارند. استفاده نادرست از پارو حتما تعادل شما را بهم خواهد زد. نشانه جهت عقب پارو، حالت محدب و حبابی پارو است. با توجه به طراحی های گوناگون پاروها حتما از یک فرد مطلع در خصوص جهت آن راهنمایی بخواهید.

۲. نحوه صحیح گرفتن پارو، باید به صورتی باشد که دست مخالف جهت قرار گیری پارو در آب، روی دهانه T پارو، و دست دیگر روی کمر و تقریبا در مرکز پارو قرار گیرد تا حالت مفصلی ایجاد نماید.

۳. پارو را داخل اب برده و از ۸۰ سانتی متری خود تا دقیقا مماس پا حرکت دهید، ادامه دادن امتداد پارو در آب بعد از بدن شما باعث دوران برد خواهد شد.

آموزش پدل برد، مرحله ۳: چگونه از درون آب بروی برد بازگردیم

شاید یکی از چالش های ذهنی افراد در اولین برخورد با این ورزش و خصوصا در زمان آموزش پدل برد، نحوه بازگشت روی برد در زمانی که درون آب شناور شده اید است. با این حال این کار برعکس ظاهر سخت آن، بسیار آسان بوده و فقط نیاز مند تمرین و قدرت بدنی مناسب است.

سوار شدن روی پدل برد از داخل آب

رعایت نکات زیر می‌تواند شما را در زمان های از دست رفتن تعادل کمک کند:

  • زمانی که تعادل خود را از دست می‌دهید، و چاره ای بجز افتادن درون آب ندارید، حتما خود را به یکی از طرفین سوق داده تا درون بیافتید. در صورتی که خود را روی برد بیاندازید، احتمال صدمه جسمی به شما افزایش می‌یابد. همچنین ممکن است با پارو به خود یا برد آسیب برسانید.
  • وقتی درون آب می‌افتید، سعی کنید موقعیت پارو را تشخیص داده و حتی الامکان آن را از دست ندهید، همچنین در دفعات بعدی بمرور زمان و با پیشرفت شما در یادگیری خواهید توانست بدون شناوری کامل درون آب، با تکیه بر دیواره برد به روی برد بازگردید

نحوه بازگشتن روی برد از داخل آب

  • موقعیت خود را در کنار برد و در همان نقطه که هنگام سوار شدن قرار میگیرید قرار دهید.
  • یک دست خود را روی طرف مقابل برد قرار داده یا بوسیله دستگیره برد تکیه گاهی برای خود درست کنید.
  • خود را از دورن آب به روی برد بیاندازید، ابتدا از پایی که سمت برد است شروع کنید، و سپس بدن خود را روی برد انداخته و آخرین قسمت از بدن شما پای مخالف خواهد بود که روی برد باز می‌گردد.
  • با استفاده از تکنینک سوار شدن روی برد که در قسمت قبلی آموزش پدل برد بیان شد، حالت ایستاده خود را روی برد بدست آورید و به روی آن بازگردید.

تا اینجای کار شما قادر هستید، براحتی و با اندک تمرینی روی آب بایستید، و از ورزش پدل برد لذت ببرید. دقت داشته باشید که همواره رعایت نکات ایمنی واجب است خصوصا در تجربه های اول که ممکن است در شرایط جدیدی قرار بگیرید برای جلوگیری از غافل گیری کلیه نکات ایمنی را رعایت نمایید و تا حد امکان از ساحل دور نشوید. مقابله با باد در پارو زنی ایستاده یکی از چالش های این ورزش است.

فیلم آموزش مقدماتی پدل برد

نکات اضافه برای بهره مندی از حداکثر ظرفیت های ورزش پدل برد

برای اولین تجربه پارو زنی، خصوصا برای یادگیری و آموزش پدل برد، ما پیشنهاد می‌یم موارد زیر را مد نظر قرار دهید تا بهترین تجربه را کسب نمایید:

۱. از آب های با حجم کم و در زمان های جوی آرام شروع کنید. همچنین به خلوت بودن سطح آب دقت کنید، پدل برد نیاز به تمرکز بالا در تجربه های اول دارد.

۲. از سواحل شنی یا کم عمق شروع کنید و ابتدا وارد مناطق عمیق نشوید. سوار شدن در این سواحل راحت تر است و برای تجربه اول بهتر خواهد بود.

۳. حتما با دوست یا یک فرد معتمد و آشنا به پارو زنی بروید تا هوای همدیگر را داشته باشید. همچنین می‌توانید از یک فرد با تجربه تر برای آموزش پدل برد راهنمایی بگیرید.

۴. برای اولین تجربه خود، زمانی حداقل یک ساعته در نظر بگیرید، در این حالت راحت تر به برد مسلط خواهید شد و در جلسه های بعدی ذهن شما تسلط بیشتری خواهد داشت.

خوشحال می‌شویم نظرات شما را در خصوص تجربه یادگیری پدل برد با ما در میان بگذارید.

بعضی از تصاویر این صفحه از سایت معتبر how to گرفته شده است.

ابراهیم موسوی
ارسال دیدگاه